torsdag 21 januari 2010

Pike on ice! En artikelserie kring ismetet efter Gäddan.

På mångas begäran ska jag köra en del mindre artiklar kring ismete efter Gäddan, min förhoppning med detta är dels att lära ut det lilla jag kan till er som är nya i gamet och dels att få dem gamla rävarna att investera i riktiga grejor. Det är väldigt tråkigt att se en del gäddor gå tillbaka efter att dem har fått en behandling med en angelkrok, det är lite väl grymt att beskåda.


Samtidigt så vet jag att det finns en del redskapshandlare som kanske kommer att skrika rakt ut och det kan jag inte bry mig om, jag vill ha en framtid för gäddan med fina och hela exemplar. Jag vet att angelfisket har en gammal tradition i Sverige, men vi måste tänke lite framåt och jag vet att majoriteten hållar med mig i detta.Ismetet har fått en frammarsch i landet utan dess like, det kommer nya grejor hela tiden, spön, linor, krokar, spöhållare, rullar mm och det är sötebrödsdagar för den skrikande redskapshandlaren som säljer mera grejor än någonsin.
Dem gamla köpte sina angeldon eller gjorde dem själva och man köper bara lina och krok OM det är absolut nödvändigt, visst lite knaldkorkar säljs också till en del, samt lite angelvippor och där tar det slut.
Så här började det en gång i forntiden, man tråklade på en död eller halvdöd Mört och sänkte ner den och visst fungerar det den dag i dag. Kroken var enorm med dagens mått och dem gäddorna som inte fastnade blev skadade på ett eller annat sätt, visst kan vi skada en gädda med våra trekrokar, men inte i samma omfattning!
Sen har vi dem berömda ståndkrokarna och gäddsaxarna som trots förbud fortfarande kan hittas i fiskarna på grund av att man "glömde" att vittja dem på morgonen eller rent av sket i dem. Hur eller hur så tycker jag att dessa "redskap" ska bort en gång för alla, men det är bara min personliga inställning till dem.

I dagens moderna fiske hittar du allt du behöver och lite till, spön, nappalarm, tri-pods, syrepumpor mm. Vi släpar med oss tonsvis av grejor och vi har skitkul eller hur? Oavsett vilket, så är fisket betydligt mera humant för fisken och vi fånger lika mycket som i gamla tider eller? Mitt svar är nej, det har blivit sämre med det mesta kring gäddan, titta bara på skärgården, Kalmar sund och dem stora sjöarna! Titta på dina egna hemmavatten och var ärlig mot dig själv, har det blivit bättre?



På forntiden högg man hål med en yxa, numera bilar man upp sina hål eller borra upp dem med en 200 mm borr, vilket är roligt om skären är lite slöa. Jag har gått halva vägen åt varje håll och borra upp mina hål och hackar rent mellan dem med en isbil, det går fort att få hålen stora nog och fina. Markera dem innan du åker hem, så ingen skader sig i dem.



En del använder en Sparkstötting för transport av sina grejor, en del släpar dem efter sig och bär resten. Numera har dem flesta någon form av hemmabyggt pulka som tar alla grejorna och är man bara lite händig så är det rätt enkelt att göra sin egen, man kan även köpa sig en form av pulkor som har kommit ut på marknaden, dem finns i plast och även i glasfiber och priset ligger på mellan 650 -1200 kronor och då är dem inte inredda för fiske, utan det måste du göra själv.
Min dröm är att nästa gång jag är på isen här i Småland är att se en gubbe i 60 - 80 års åldern komma ut med sin pulka och ett gäng färgsprakande spön, 2 - krokstackel, en beteshink med syrepump, bjällror som blänker och lite fina nya vippor . Jag borrar gärna hålen åt honom, bara jag slipper se angelkrokarna eller gäddsaxen och jag tror att vi båda skulle trivas bra på isfisket.
Jag kommer i nästa artikel att gå genom lite av vad du behöver typ krok, tackel, beten, lokalisering o s v så är du ny på ismetet, så bör du hålla ett vaket öga här i framtiden.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.