torsdag 7 januari 2010

Tips till ismetet.

Jag drar lite kring mitt ismete i detta inlägg. 4 spön brukar det bli, när jag fiskar och det tar en liten stund innan man får ut dem och det blir bra.Vi ska titta på hur jag gör, Det blir bra storlek på hålen, spöna står stadigt och fast, larmen talar om får mig när det är fisk o s v.
Jag tappar ingen fisk i hålen, jag får inga falska napp från något dingeldangel som kan irritera mig. Nej det mesta jag gör är genomtänkt in i minsta detalj, det kan låta skrytande, men så är det i allt mitt fiske. 3 stycken 150 mm hål bredvid varann och sen hugger jag rent mellan dem och rensar dem, det räcker för dem flesta gäddor. Här på bilden, hann jag inte ens med att lägga spöet på larmet, jag borrar ner mina banksticks och allt står perfekt och stadigt. Larmen jag använder är Fox Micron M eller MMX.
En vanlig storlek på en vanligt svensk Mört och den är gäddans huvudföda i dem flesta vatten. Jag föredrar denna storlek för det är nog den gäddan oftast hittar och tar.
Stora beten kan ge problem typ när ska man kroka? Hur lång tid ska jag ge gäddan innan jag krokar? Har den vänt betet o s v . Det slutar ofta med att gäddan missas eller att gäddan har svalt betet och blir skadad.

En billig borrmaskin från Ö o B som är batteridriven, jag gav 159 kronor för den för 4 år sedan och den går som en klocka.
Borret är 14 mm och det passar perfekt till mina korta teleskopiska banksticks, jag höjar upp spöna efter höjden på snön.
Du får svarva ner borret lite, så det passar i chuken på borrmaskinen! Borra ner dina banksticks 6 - 8 cm , det räcker för att hålla spöna stadigt på plats.



Använd inte mera bly under ismetet än vad du behöver, för mycket kan förstöra betesfiskens rörelser och ge sämre resultat. Jag brukar ha ett spö utan bly, bara tacklet med ett spinnerblade och det är faktiskt så att det är detta spöet som ge flest napp!
Lite att fundera på eller hur?Ett kulbly på 8 -12 gram räcker i dem flesta fallen och fiskar du på väldigt djupa vatten, så kanske du får gå upp till 18 - 25 gram? Håll vikten nere och få flera napp är mitt tips!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.