tisdag 19 januari 2010

Lite svar på era frågor!

Det kommer regelbunden massor av frågor på min mejl från alla håll och kanter och om allt möjligt kring fisket som råder just nu, med andra ord isfisket. Det mesta just nu är kring pimpelfisket efter Abborre, Regnbåge och Gädda, med inslag av Lakmetet.
Man vill veta vilka färger jag tycker bäst för Abborren, mina teskedsdrag för Regnbågsfisket och tips till att få mera fisk på isen. Okay! Ni frågar och jag svara i bästa mån av det jag kan.Jag gör alla mina pimpelkrokar själv, det händer att jag köper ett par stycken och testar dem och funkar dem bra, så kopiera jag dem. Jag har tre standardfärger som jag alltid fiskar med och dem ger fisk överallt, dessa på bilden har hängt med med sedan min tid som tävlingspimplare och dem står sig den dag i dag, fast jag slutade tävla 1992 på grund av en knäskada.
Du ser vilka färger jag använder här på bilden och skulle dessa inte fungera, så tar jag en vanlig ljusblå garnkrok. Storlekerna variera mellan 12 - 18 på krokarna, dessa är storlek 14 som nog är den vanligaste fortfarande.

Mina blänken för Regnbågsfisket gör jag av billiga teskedar, jag kapar bort handtaget ocmålar dem i dessa färger. Dem lockar väldigt bra och jag är benägen att tro att färger både attraherar och retar upp fisken lite. Min tafs är upp till 30 cm lång och kroken är en gammal kändis nämligen Drennan Boiliehook, jag knuter fast kroken med en knotless knot och limmar den med snabblim.
Krokens bakåtvända ögla tillsammans med denna knyt gör att allt blir rakt och jag får direkt kontakt med fisken vid minsta rörelse. Kroken vridna skaft och beaked point gör att fisken krokas 9 ut av 10 och dem släpper väldigt sällan.
Skaftet från skeden använder jag till blänke eller för spinnfiske, jag böjar skaftet i en svag S - form och det ger fina rörelser. Ett par röda eller blåa prickar med en tuschpenna är allt som behövs och dem fungerar ner till 8 - 10 meters djup vid pimpelfiske och med en 0,20 mm lina.
En del fiskar Regnbåge med trekrok och det fungerar bra när fisken är i stöten och tar betet hårt, men Regnbågen är oftast pillig av sig och man känner bara en liten stöt och sen går linan i sidled. Känner dem kroken spottar dem snabbt och man hinner inte kroka dem. Jag tycker personligen att det går bättre med en enkelkrok som man kan gömma lite i betet.


Jag har märkt att under dagar var fisket efter Regnbåge går trögt, så kan ett par röda och gula pärlor i 3 - 4 mm ovanför kroken göra susen, vad det är vet jag inte, men det funkar bra. Beten som Räka, Powerbaits och Antbait Softees på kroken brukar ge utdelning även under tröga dagar, det gäller bara att finlira. Små darrningar och skakningar i spöet kan utlösa ett explosionsartad hugg, men oftast går dem bara i sidled.
Det gäller att hitta fisken, många tror bara för att dem har haft ett bra fiske på ett ställe, så tror man att denna plats ska vara bra hela vintern. Så är det inte, fisken flyttar sig och du måste hänga med i svängerna om du ska lyckas att kontinuerligt ha en fin matfisk på bordet.



Tips eller inte? Jag fimpade dem nya små Tri - pods och nu får dem rum i fickan! Jag tyckte att själva klyckorna för spöet var alldeles för långa och bara tog plats. Jag vill ha dem korta om man vill kroka snabbt på en fisk som t ex när jag tar en fikapause under Regnbågsfisket.
Då ställer jag upp en Tri - pod och lutar spöet mot denna och det händer då och då att det börjar studsa i spötoppen och man kan så att säga quivermeta dem. Man kan ha pimplad i samma hål i 20 minuter utan en känning, men när blänket står stilla kommer dem fram.




5 kommentarer:

  1. Hey, tack för inlägget & tipsen, passar perfekt nu när man äntligen är på gång ut.

    Såg en film för några år sedan om abborre fiske & en tävling mellan "svensk daggmask" & "dansk räka" Där de drog mycke fin storabborre, du har möjligtvis inte koll på namnet på den filmen? Vill minnas att de både fiskade i både hav & insjö men minnet är ganska luddigt.

    SvaraRadera
  2. Hello Mr. Pike! Jo, jag känner igen detta och jag tror att det var på tv-n du såg detta? Man fiskade i Danske Tryggevälde å och i Köge hamn. Jag vet inte om filmen finns att köpa, man använde Daggmask och tångräkor under detta fiske och jag tror att Jörgen Larsson var med från Suede och Steen Lyngsöe från Dinamarka?

    SvaraRadera
  3. Låter bekant men minnet sviker, minns inte om det va på tv eller inspelat kan hända.
    Men nu har jag lite mer att testa & söka runt med namnen du gav, borde inte vara omöjligt att hitta den på dessa grunder om den överhuvudtaget finns som köpfilm villsäga.
    Jag återkommer om ja finner eller kommer på något mer om detta så kanske vi kan hjälpa varandra att minnas :)
    Stort tack & fortsatt skitfiske.

    SvaraRadera
  4. Torsdag 11 juni(2009) 18.15 SVT1 :repris från 2001.

    Del:2. Jakten på den randige krigaren – abborren.
    Jörgen Larsson, en av sveriges främsta storfiskare, reser till Skåne för att försöka lura abborren på kroken. Färden går sen vidare till Köpenhamn där det vankas inofficiell landskamp, Sverige mot Danmark – vem får största abborren?

    Måste vara den jag är ute efter.
    Va trött man blir :)

    SvaraRadera
  5. Som du ser så har jag en del hästar hemma ;-) Men hur det gick minns jag inte, jag tror Sverige vann, för jag hörde aldrig: Vi er röde, vi er hvide på tv-n!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.