torsdag 28 januari 2010

Gäddfiske i strömmande vatten, del 3.

Vi tar oss en titt på fisket från land denna gång, ett fiske som kan vara nog så givande om du hittar dem bra platserna. Jag vill till en början säga att du bör kolla läget först vid ditt rinnande vattendrag, går det att komma till och finns det bra platser att fiska av. Ibland är det omöjligt att komma fram till ån och på andra platser kan du nästa röra dig fritt, kolla först och packa din utrustning därefter.
Det kan vara en stor fördel att bara ha med sig ett spö och fiska av stora sträckor, du är rörlig och kommer att hitta fisken. Det kan även vara en fördel om du känner till vattnet, att ha med sig 3 spön typ 2 för bottenmete och ett flötmete, du ska dock inte ha med dig mera grejor än att du snabbt kan förflytta dig. Jag skulle till en början bara ha ett bottenmete och ett flötmete med mig, en håv, en liten carryall, en stol och mina beten. Något som är viktigt att ha med sig är en liten Sekatör och en liten lie så du kan röja upp en liten glugg i vassen eller liknande och få ut dina spön. Jag vet inte hur ditt vatten ser ut, men troligen är det igenväxt här och där och på vissa ställen är det öppen terräng, strömmen varierar som i alla rinnande vatten och du har lite features som hyser fisk i form av betesfisk och Gädda. Bakvatten, djuphålor, brantar, grunda partier, bortre kanten och kanten nära dig, buskar, nerfallna träd och ställen var flytande bråte samlas. På alla dessa ställen står det troligen småfisk och Gäddan är aldrig långt borta från dem.
På en del av dessa ställen är strömmen lugnare och du kan använda vanliga banksticks och på andra ställen krävs det att du fiskar med spöna högt för att undvika det kraftiga ytströmmen. Detta bör du veta innan du börjar fiska, så du får med dig rätt utrustning och en lite runda längs ån är inte helt fel att göra innan du packar dina grejor.
Vid fiske i hårda ytströmmar använder jag en ställning eller en pod som går att ställa högt. Spöna står med topparna upp och jag har inget flöte eller synlig indikator, mina larm talar om när Gäddan hugger och tar mitt bete. Löstställda spolar eller baitrunners gör att Gäddan kan ta lina och mina riggar är som synes på bilden glidande och enda motståndet kommer från mina rullar.
Jag har en run - ring på min huvudlina, en pärla och ett cross - lock lekande, i run - ringen knyter jag en tunn lina som går till ett bly på 2- 3 oz och i cross - lock lekandet monteras mitt 2 - krokstackel som visad på bilden. Jag fiskar med både live och deadbaits på detta tackel och det går att fiska på dem flesta ställen med denna metod, du kan förlänga den tunna linan och du kan öka eller minska ditt bly.

I lugna partier som strömkantar och i bakvatten föredrar jag att fiska med ett Sunken Paternoster tackel eller med ett paternoster tackel var jag kan se flötet på ytan. På dessa platser räcker det oftast med två banksticks och det är oftast så pass lugnt i vattnet att du kan använda dig av en synlig indikator som typ Drop - off indikatoren som visar dig både runs och om gäddan går mot dig. Ett flötmete med en fritt simmande Mört på dem nämnda ställen ger oftast snabbt resultat, likaså fiske med Seabaits som Sill och Makrill.


Sunken Paternoster tacklet i sin helhet. Flöten på linan och ett lekande som sätts fast i flötets gummi, en övre wire och en kortare wire med dina krokar och en bit tunn lina till blyet, är allt som behövs. Se bara till att Gäddan kan ta lina från din rulle och att det finns så lite motstånd som möjligt.



Makrillen är mitt absolut bästa bete när det gäller större gäddor, dem har bra färg, bra doft, ett tufft skin och gäddan älskar dem oavsett vad du säger.
Du kan fiska med massor av beten, men den dagen var du får hugg på en hel eller en halv Makrill så är det oftast en stor gädda som har plockat upp den. Fäst dina krokar lätt i skinnet så du kan kroka loss dem och dem fastnar i gäddans käft, stick lite hål i Makrillen med en knivspets, så doften snabbare kommer ut och sprider sitt budskap. Fiska dem hela eller som halvor, är det trögt så kanske bara en stjärtbit räcker, prova med flavours eller olja i dina betesfiskar.
Det finns ingen grund för att inte få fisk, fungerar det inte, så byt plats, ligg steget före fisken och inte efter! Ibland kommer gäddan till dig och ibland får du komma till den, det är den kraska sanningen! Nästa gång tittar vi lite på den övriga utrustningen som är nog så viktig, jag vet inte på vilken tid av året du bedriver ditt gäddfiske, men jag vet att mitt eget definitivt inte är i strålande solsken och 20 plusgrader.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.