måndag 4 januari 2010

Så metar du Storabborren från isen.

Under gårdagens inlägg kunde du läsa dig till hur du pimplar efter stor Abborre, denna gång går vi genom hur du kan meta efter dem randiga från isen. Jag tror att 95 % av alla stora Abborrar som fångas från isen är lite av vad vi kallar slumpfiskar, alltså fiskar som fångas på ismete efter gädda och Gös samt att man ibland har turen att få den under pimpeltävlingar eller nöjespimpel.

Dem flesta förr i tiden som fick stora Abborrar, var dem gamla gubbarna som satt länge i hålen med sina slitna Bergmanpirkar och röda garnkrokar, dem visste eller vet vart den stora Abborren står och nöta upp dem. Men nu ska vi meta dem och platserna är dem samma som jag nämnde i förra inlägget och du kan kombinera pimpel med mete. Ta med dig ett par spön och placera dem i området var du pimplar och du ökar dina chanser för en stor fisk. 150 mm borr är vad du behöver, är det grov gädda i sjön kanske du hehöver att borra flera hål bredvid varann och hugga mellan dem? Det går att få upp en gädda på ca 7 - 8 kilo beroende på fiskens kondition i ett 150 mm hål.
Det är tufft arbete att leta efter den stora Abborren med ett 150 mm borr, men du blir snart van och träningsvärken försvinner med tiden. Hål alltid hålen rena från issörja och ha rent runt själva hålen var ditt spö ska stå.

Här är det tackel som jag har haft bäst resultat med. Det består av en tunn 19 trådig wire som klara 15 lb, men troligen klarar den mer, den är väldig smidig och kinkar inte så lätt som dem styvare wiren på marknaden. Min tyngd är en spinnarkropp och sen har jag lite färgglada pärlor och ett par spinnerblades som roterar vid minsta rörelse från min betesfisk, allt för att locka fram Abborren. Jag fiskar oftast med en enkelkrok i storlek 6 eller 4, men ibland även trekrok i storlek 8 som visad på bilden.
Jag monterar alltid enkelkroken i betesfiskens överläpp och använder jag trekrok, så monterar jag den i stjärtspolen på betesfisken. Abborren tar alltid betesfisken framifrån och är dem känsliga mot krok och spottar ut betet, så är montaget av kroken i stjärten att föredra. Abborren suger ner betesfisken så långt att den har lite svårare att spotta ut den och jag får ett ytligt, men bra krokfäste. Jag fiskar oftast mina beten ca 40 cm över bottnen.

Mört i denna storlek är det absolut bästa betet för stor Abborre! Små Abborrer, Löjor, Sarv, Siklöjor, Nors och mindre Björkna är också bra, men denna storlek på Mörten är mina favoriter. Jag har provat med små deadbaits och det har bara gett 2 kilosfiskar genom åren, så livebaits är helt utslagsgivande i detta fiske. Hugget från en stor Abborre kan du inte undgå att missa, lina rivs av rullen i hög fart och dem rusar ofta med betet, kan du ska du kroka direkt eller när Abborren går med betet. Märkar den för mycket motstånd släpper dem oftast betet och det är kört.
Mitt råd är att du har dina spön i din närhet och är med hela tiden, huggen kommer snabbt och det gäller att vara med. Tänk på att alltid ha så lätt inställd rulle, så den precis håller betet uppe i rätt höjd över bottnen, Abborren tycker inte om motstånd när den tar ditt bete, detta är viktigt annars släpper den oftast betet. Använd så lite tyngd som möjligt, du fiskar med mindre betesfiskar och behöver inga stora tyngder för att hålla dem ner. Mindre tyngd ger mer rörelse på ditt bete, något som är viktigt i detta fiske.


Hur länge ska det dröja innan hugget kommer? Har du en hungrig Abborre som jagar kan det gå väldigt fort! Men Abborren är en värmeälskande fisk och den står oftast stille i långa perioder, så det kan ta lite tid innan din Mört har väck ett intresse och hugget kommer. Dem kan vara hur tröga så helst och det beror oftast på lufttrycket sägs det, jag har dock inte märkt någon större skillnad. (Jag utgår alltid från att dem är tröga oavsett väder)
Högtryck ger oftast soliga fina dagar, kalla nätter och morgonfisket blir trögt på grund av låga lufttemperaturer. Dem flesta av mina stora Abborrar är fångad i mulet väder med lågtryck och med en temperatur under 5 minus. Snöfall under natten verkar också ha en viss påverkan på fisken i positiv riktning.



Abborren är glupsk, har den väl bestämmt sig för att ta dit bete, så kommmer den att göra det utan några tveksamheter. Oftast är hela betesfisken inne i munnen eller nere i svalget som visad här och man får gräva fram kroken. Spöna jag använder är lite mjukare än dem jag använder till gäddfisket, detta för att kunna drilla dem mot spöet och skulle dem sitta dåligt krokade, så får man oftast upp dem med lite klenare spön. Min lina är nylon i 0, 30 mm och den klara dem flesta Abborrar och gäddor om man bara tar det lite piano under drillningen.
Jag pimplar ofta samtidigt som jag metar och skulle jag missa en Abborre på vertikalpirken, så flytter jag ett spö med en Mört till hålet var jag missade fisken och då brukar det inte ta lång tid innan det smäller till. Jag sitter ofta med spöet en stund i handen med spolen frikopplad och när Abborren tar betesfisken och rusar krokar jag.
Utrustningen är den samma som jag beskrev i förra inlägget, doch behöver du en hink till dina beten och en syrepump, ett par spöhållare till spöna, kanske en pulka om du har långt till fiskeplatsen. Skaffa dig ett bra tålamod, lite envishet och ge inte upp, så kommer du att få stor Abborre från isen och det sker redan denna vinter. Lycka till!




1 kommentar:

  1. Hej Luis!

    Vilken toppenblogg du snickrat ihop! =) Tack för att du delar med dej av din erfarehet. En fråga...var köper jag spinnerblades till abborrtacklet?

    //Skitfiske!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.