måndag 18 januari 2010

Pulka, betesfisk och lite till!

Det kom lite frågor kring min ispulka och ni ville se den färdig och så ska det bli, en del undrade över hur håven från gårdagens inlägg ser ut och det får ni här. Sen har det varit en del frågor kring betesfisk och hur man bäst håller dem vid liv och den biten tyckte jag nog att jag hade förklarat, men vi tar det en gång till. En del har stora besvär med att skaffa livebaits och vem har inte det vissa tider av året som nu på vintern.Så här blev ispulkan när den är klar. Här ses den med 2 mans utrustning för ismete efter Gädda mm. 8 spön får plats bak, verktygen har fått lite rörbitar som hållare och resten är placerad i bottnen av baljan. En pinne gör att beteshinken inte kasar bak och trycker sönder något och syrepumpen sitter framme vid hinken.
Här är borren, isbilen, mat, kaffe och stolen med, jag kan klämme ditt en stol till och skulle det snöa, så trär jag över ett överdrag från en ryggsäck som passar perfekt. Jag har bara mycket vatten i beteshinken fram till sjön, där tömmar jag ut det mesta och pulkan glider lätt över snön.
Väl framme fyller jag på med vatten och mina betsfiskar klarar sig bra under dagen vid hjälp av syrepumpen. Jag hade dem flesta grejorna och köpte bara själva backen och lite skruvar och skivor, jag är nöjd med den och den har haft sin jungfrutur på sjön utan några anmärkningar.

Glöm inte att ha koll på dina livebaits under dagen, dem är hårdvaluta! En syrepump är ett måste för överlevnaden och se till att det inte bildas is i hinken under extrema dagar. Använd en liten beteshåv till att fiska upp dina beten, det där med att handjaga dem, blir bara kallt om fingerna.
Mellan fiskepassen ska dem inte stå i minusgrader utan i ca 10 graders värme, då trivs dem bra och lever betydligt längre. Något natt ute i ett kallt garage går bra, men inte får länge, då är det bättre att ta in dem.


Har du inga livebaits eller inte kan skaffa, så kan du mycket väl ha ett bra fiske med Deadbaits! Montera dem i rygg och mun/bukfenan som du brukar göra med livebaits och sänk ner dem till krokodilerna. Glöm inte att flavours fungera bra oavsett vattentemperatur eller årstid!



Nu till den berömta håven från Ron Thomson. Den är i det närmsta rund och har måtten 80 x 70 x 70 och du ser här hur djup den är och hur den är utformad. En bra håv för stalkingfiskaren som inte jagar 15 kilosklumpen eller Gräskarpen på 120 cm.
Sutare, Braxen, Färnor och Abborrar får lätt plats och priset var 229 kronor och det är den nog värd? Jag skriver nog, för jag har inte belastat den på rätt sätt än!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.