fredag 28 maj 2010

Tips och resensioner.

Jag fortsätter med en del av era frågor denna gång och ett par resensioner i samband med era frågor. Glöm inte att sista anmäldningsdagen till Gädd och Göstävlingen på Uvasjön vid Fröseke är den 2 juni om du vill vara med om fisket i denna roliga sjö som hyser riktigt grov fisk av olika slag.Härom dagen kom barnen hem med denna burk i tron att det skulle bli vattenkrig, skrik, tjo och tjim här hemma. Mina blå har möjligheten att se ett steg framåt och detaljer, så vattenkriget är stoppat och kasta vatten gör man på toan!
Jag var tvungen att snoka lite och dessa små ballonger är perfekta som flöten för ditt flötmete. Fullt uppblåst håller dem uppe ett tackel med en levande 3 hektos Mört och dem smällar när Mrs. Pike tar betet. 49 kronor för ca 300 "Flöten" är överkomligt, barnen blev sura, men det är torrt i huset ;-)
Många vill veta vilken typ av carryall man bör skaffa sig till gäddfisket. Det beror lite på hur du fiskar, är det spinnfiske räcker en liten för dina askar. Ska du däremot meta dina gäddor, så krävs det en som tar alla dina grejor och mat, dryck, extra kläder mm. Jag fick denna härom dagen och det är inget märke jag känner till, men utrymmesmässigt är det perfekt för både småaskar, boxar och längre tuber med flöten och indikatorer.
Quantum Carp System Mega carryallen är 85 cm lång, höjden är 45 cm och bredden är 40 cm. Den har 4 utanpåliggande fickor och 2 fickor placerade uppe på själva carryallen och alla dessa fickor har måtten 28 x 24 cm. sidofacken har meshpockets med dragkedja och dem 2 framre fickorna har ett extra fack med ett clips.
Vadderingen är hyfsad bra och den har en justerbar axelrem och bärhandtag, alla dragkedjehandtag är i mässing och det håller bättre än gummi mm. Allt i allt en bra väska som tar alla dina prylar och lite till, jag kommer att ha den till mitt gäddfiske och min Starbait carryall kommer att hamna bland mina karpprylar. Jag vet inte vem som säljer Quantum och jag vet inte priset på denna carryall, men leta på nätet, den är bra!

Det finns många olika doftmedel på marknaden och jag tror att dem flesta fungerar, vissa är bättre än andra och det finns för olika arter. Sen ska man veta att tron flytter berg, tror man stenhårt på något så kommer det att funka lustigt nog.
En del smörjs på betet och en del smörjs på draget, vad som är bäst kan jag inte svara på, jag har bara använd Pro - cure och det funkar till 100 %, även om jag inte trodde på dem i början.


Flera undrar hur man enklast fånger sina betesfiskar! Meta upp dem, Mörtstugor som fylls med bröd och ställs ut och kastnät blir mitt svar på denna lite kymiska fråga. Majs, maggots, bröd, deg och småmaskar är dem bästa beten och du hittar småfisken runt växtligheten.
Allt kan användas, det är inte bara Mörten som funkar, Sarv, Björknor, mindre Braxen o s v. Gäddan är inte kräsen av sig när den är på hugget.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.