torsdag 20 maj 2010

Stort tack för er uppskattning!

Jag vill börja med att tacka er för alla era mejl med dels frågor och dels dem värmande kommentarer ni skickar, det är trevligt att mitt jobb är uppskattat och att ni finner det intressant. Många frågar hur jag bara har tid, lust och hur jag kan ha allt detta i huvudet - det svaret får bli att jag vill lära ut och förmedla det lilla jag kan.
Jag vill att alla ska få fisk, men samtidigt se till att alla kan sköta om fisken från landningen tills den går tillbaka igen. Tiden? Ja, jag tycker detta är kul och jag behöver nog skriva av mig lite, jag har ett stort huvud enligt mina närmsta och det rymmer över 40 års erfarenhet av detta fiske, så det finns att ta av så att säga.
Jag tillhör den tänkande skaran av fiskare som hela tiden försöker att ligga steget före fisken ochjag har ett gott öga för dem små, men viktiga detaljerna som kan vända en bad day till en bra. Jag är lat som spinnfiskare, men när det gäller mete. så jobbar jag tills jag lyckas - lite konstigt det där, men så är det!Ni är många som har lite problem med injeksering av luft i era beten, ni bör ha med er två sprutor, en tunn för flavours och en tjockare för luft och diverse oljor. Vill ni vara helt säkra på att era fiskar står en bit över bottnen, så bör ni använda en bit foam som lyfter upp betesfisken. Du trycker ner den i halsen på betesfisken och kollar i vattenkanten innan du/ni kastar ut era beten.
Glöm inte att rengöra era sprutor med jämna mellanrum i ljummet vatten och efter varje injektion av betesfisken. Glöm ej att har på skyddet på sprutorna, det kan bli några svåra infektioner om man sticker sig på nålarna!
Mats och Ola har en större gädda i en liten damm och den verkar ha sig ståndplats under eller i närheten av ett större buskage. Men dem har ett problem med att dem inte nappar när dem är där och fiskar, men är dem på andra sidan av dammen, så jagar den med glädje! Jag förstår av ert mejl att ni står och fiskar på platsen var gäddan är och det har gäddan märkt.
Mitt tips är att ni ställer ett spö med ett livebait på platsen och sedan går bort en bit. Gäddans ögon är placerade upp på huvudet och den ser hela ytan och ytterliga en bra bit upp på land. Så lägg ut betet och sätt er en bit bort och håll öga på vad som händer, så kommer denna gädda att ta ert bete.

Per i Skara fyllde nyss 15 och nu ska födelsesdagspengarna går till en spöbag, så hans fråga var vilken jag rekommendera? Det var en bra fråga som kräver ett bra svar. Skulle jag själv köpa en ny spöbag i dag, så skulle den kunna ta 5 stycken spön som är upptacklade på utsidan, den ska ha fickor för banksticks, weighsling och håven. Inuti måste ett shelter få rum, vädret är jo som bekant inte det bästa under den kalla årstiden.
Om du Per, fiskar med 3 spön, så kanske en mindre spöbag skulle räcka, du ska lägga fram alla dina grejor på golvet framför dig som du ska ha i en spöbag och utgå från detta, ta gärna till lite och sen bestämmer du dig. Jag rekommenderar Nash, Fox, Free Spirit på den dyra sidan av skalan och Chub, JRC och Ultimate på den lite mer billiga sidan. Tänk på att du får en bra vadderad axelrem och så bra vaddering inuti som du kan få för dina pengar.
En väldigt viktig sak som du bör ta i beaktning är om du ska gå långt till dina fiskeplaster i snårig terräng, så bör du välja en spöbad var du har antingen dina spön inuti bagen eller i rodsleeves som sitter i fack på utsidan. Dessa skyddar dina spön och rullar för repor och även din lina på dina upptacklade spön. Jag har sleeves, men använder dem inte så ofta, då jag vill att allt ska gå fort när jag kommer till platsen.


Många har insett att dessa små transportabla ekolod är smidiga och effektiva, mitt eget SmartCastlod har numera 6 eller 7 år på nacken och det har kommit en nyare och mer teknisk modell. Dessa lod är väldigt enkla att använda både från båt och från land och jagvill inte var utan detta vid ett nytt vatten. Man hittar features och fisk snabbt och kan snabbt bilda sig en bild över situationen på platsen.
Den nya modellen heter RF - 15 och priset ligger på 2500 kronor i Sverige och en ny sonar kostar runt 400 kronor. En sonar klarar upp till 400 timmars användning innan det är dags att byta ut den, jag har inte bytt den än och jag använder mitt lod ganska mycket!



Drilla din gädda lugnt, som många av er har märkt, så är det stor skillnad på fighten mellan en höstgädda i kallt vatten jämfört med en sommargädda. Vid mete under den kalla årstiden kan gäddan vara kinkig och sitta dåligt krokad och då gäller det att drilla dem lugnt och sansad, inte stressa för då kan dem släppa.
jag har varit inne på att man ofta har fisken sittandes på den nedre kroken och det är ett tydligt tecken på att gäddan inte hade hela beten i munnen när den gav det nappet. En Kebab - rigg hjälper oftast till under dessa dagar var gäddan bara nyper lite i dina beten och den större trekroken kommer att hjälpa dig avsevärt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.