lördag 15 maj 2010

Make some fun, it might work!

Jag ska börja med en fråga från Samuel som undrade lite kring vilka färger jag tycker är bäst för betesfisken och om man ska färga hela eller bara halva fisken. Jag tycker att man ska prova sig fram med olika färger, men röd, blå och orange är dem som jag har lyckats bäst med. Därmed inte sagt att svarta, gröna eller brunfärgade beten inte fungerar, det gör dem!
Tänk dig gäddan som står nere vid bottnen och spanar, ett mörkt bete syns väldigt väl mot den ljusa ytan. Ett bete med röd, gul, eller orange färg sticker ut om det står en bit över gräset eller bottnen och det syns på ganska långt håll och jag är övertygad om att gäddan har ett färgseende. Jag föredrar att färga mina betesfiskar, så att halva betet är färgad och resten har den naturliga färgen och jag har fått för mig att det ger bäst resultat. Men så finns det dem dagarna var allt ska vara rött för att funka! Prova dig fram och se vad som går bäst i respektiva vatten. Ola och Jonathan i Göteborg undrade vad man kan göra när man har napp och fisken släpper betet? Jag skulle först och främst ta redan på om det är gädda som nappar genom att kolla betet och se om det finns tandmärken. Därefter skulle jag prova med ett mindre bete och en större krok och kroka på minsta dragning i lianan.
Man kan montera sitt bete som visad på bilden och kroka direkt eller så skulle jag ta fram stolen till spöet var detta sker och tvicha (knycka) in mitt bete med spöet i handen och kroka direkt. Funkar inget av detta är det bara att mäska med fiskbitar ett par dagar på platsen, gäddan märker snart att det inte finns någon fara och sedan fiskar ni med antingen en Kebab - rigg eller ett tackel med en fiskbit på kroken och det bör lösa sig.
Ni är manga som efterlyser dessa doftmedel och jag förstår varför, dem är väldigt effektiva för alla rovfiskar och dem finns i många dofter mm. Jag har dem tyvärr inte längre, men det går bra att kontakta Pro-cure på http://www.pro-cure.com/ och beställa, dem skickar till Sverige.
Jag rekommendera Predator, Herring, Sardine och Walleye som alla har varit enastående både på betesfisk och drag och dem lockar även mycket bra under kalla förhållanden som typ ismete mm.

Det finns fortfarande en del av er som inte tror på Sill som bete och det finns en del som påstår att detta bete inte fungerar i vissa vatten! Detta förvånar mig väldigt mycket och jag kan personligen säga att under mina många år som gäddmetare aldrig har träffat på ett vatten var dessa beten inte har blivit accepterade. Visst, i en del vatten kan det ta lite tid, men det kommer jag lovar!
Doften, färgen, konsistensen, nyfikenheten, fetman i beten och att dem är relativt lättanskaffade gör detta till ett av mina favoritbeten för gäddan. Skaffa dig lite Sill och skär upp en del i mindre bitar och mäska på lämplig plats om du tycker det går för sakta, gäddan är en latmask och en asätare av stora mått och den kommer till platsen.
Fiska dem hela, halva eller i bitar på en Kebab - rigg. Färga dem, ge dem flavours eller olja, Ha dem på bottnen eller stående en bit över denna. Sitt inte stilla, arbeta, du måste jobba hela tiden för dina fiskar!


Glidande sunk - floats görs enklast och billigast av äggformade frigolitägg från Panduro Hobby, dessa finns i 3 och 4 cm och dessa storlekar är perfekta för detta ändamål.
Tryck genom en spik eller liknande och limma fast en tub i mitten och limma med 2 - komponentslim, du kan försiktigt med en tändare värma en fläns i varje ände av tuben, så din lina inte skadas. Måla den i en dunkel färg som inte syns så väl, dem finns i 10 - pack för 20 - 25 kronor.



Många av er blir stressade, när det inte blir någon stor gädda! Det är så med alla stora fiskar, dem har blivit stora av flera anledningar och en av dem kan vara att fisken inte låter sig luras så lätt eller annat. Ta det lugnt, fiskar du i ett vatten med stor fisk, så kommer det att hända för eller senare, man kan inte vara lika effektiv varje gång man fiskar.
Fisken är inte på hugget varje gång du fiskar och det kan vara långt mellan dem stora fiskarna, fast man är på rätt plats med rätt bete. Huggperioder, lek, väder och vind spelar också en stor roll för att lyckas.
Ta det lugnt, skoja till det lite ibland, koppla av stressen och ta dagen som den kommer, men gör ditt bästa av situationen, mer än så kan vi inte göra. Din dag kommer, lika säkert som ammen i kyrkan, OM du är på rätt plats, med rätt bete och vid rätt tidspunkt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.