torsdag 27 maj 2010

Savagear MP Pro 9´ 40 - 100 gram.

Jag fick detta spö till min samling igår och jag märkte direkt att det är ett grymt spö för gäddfiskaren som spinnfiskar med ett stort urval av beten, dock ska det sägas att det nog jobbar bäst med större beten. Som sagt jag är ingen spinnfiskare, men jag insåg samtidigt att här har vi ett spö som kan och vill stoppa en stor karp på trånga platser och det är det jag kommer att använda det till.
Spöet är även ett bra vapen för båtfiske och trolling med större beten, betesfiskar och bottonbouncing. Nu ska vi resensera det lite och sen kan du själv bedömma om det är något för dig och ditt fiske. A real allrounder skulle jag vilja säga!Savagear MP Pro 9´270 cm långt med en transportlängd på 137 cm. Kastvikten spänner mellan 40 och upp till 100 gram.
Svart klinga med S-lite rings och det finns 6 + tipring och alla är trebenta. Vikten på denna 9 fotare är 240 gram och det finns flera alternativ i denna spöserie.
30 mm ring som första ring gör att spöet kastar bra och ringerna klarar både nylon och braids, en keeperring finns monterad över det 62 cm långa svarta foamhandtaget och spöet har ett Fuji Gunsmoke rullfäste 18 mm.
Fram för rullfästet har du ett foamgrepp på 13 cm och det ger ett bra grepp när du ska pressa upp stor fisk till ytan från båten.

Mycket bra finish rakt egenom hela spöet och holken är förstärkt med en väv som ger extra styrka på dessa annars så ömtåliga punkter.
Spöet levreras i fodral och med två rodbands, jag vet tyvärr inte det exakta priset, men det är runt en tusenlapp.


Här ser du rullfästet och den främre handtagsdelen, den svarta blanka klingan med den fina finish.




Savagear MP Pro 9´ 40 - 100 gram.
Här har du spöet i sin helhet och jag kan säga utan att ha använd det att det rör sig om ett kraftigt starkt spö som tål en hel del, med andra ord en slitvarg för gäddfiskaren, men även för dem som jagar andra stora fiskar.
Jag återkommer när jag har testad spöet och det lär bli efter karp på just dem omtalade trånga platserna - Jag tror att det håller! ;-)



2 kommentarer:

  1. Jag har ett sånt med ;) fast 20-60g
    riktigt skönt o kasta med..

    SvaraRadera
  2. Ja, dem verkar fina. Den modellen jag har är det krut i, ska du veta och det kommer att råtestas på karp i lite blandade miljöer.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.