onsdag 5 maj 2010

Ni frågar och jag svarar.

Jag fortsätter på den inslagna vägen med att besvara era frågor och en fråga som har kommit den senaste tiden är varför jag inte fortsätter med gäddfisket efter leken. Mitt svar är enkelt: I min ungdom fiskade jag bara gädda året runt, men efter att jag kom hit till Sverige och fick ögonen upp för Karpen, så har detta fisket tagit över helt och hållet under.
Jag fiskar karp så länge jag anser det vara värd att försöka och vissa gynnsamma år har jag inte doppat ett gäddbete överhuvudtaget och bara fiskat efter karpen.
Jag började som 8 årig med gäddfisket och är snart 51 år gammal, så man kan säga att jag är lite trött på detta fisket, men jag får mina små abstinenser ibland och kör under höst, vinter och vår om jag hittar suget och karpfisket går lite så där. Jag fiskar väldigt sällan gädda efter leken och knappast under sommaren, det blir bara lite semesterfiske med barnen eller om något extremt skulle dyka upp.
Varför behöver man ett netfloat? Jo, denna flytkropp håller din håv flytande om du skulle tappa den, den är ett bra hjälpmedel om du har rötter i vattenkanten och likaså om du fiskar på grunda stränder och behöver vada ut för att håva din fisk.
Under drillning av en fisk kan du inte veva och hålla spöet med ena handen, utan du behöver båda händerna och med ett netfloat på håven kan du lägga håven på ytan tills det är dags att håva fisken.
Dem flesta tackelfirmor och aktörer på marknaden har dessa och priset ligger runt 100 - 150 spänn, se till att du får en som passar bra för din håv.

Ni är många som har undrad hur jag får en Drennanwire genom wirelåset 3 gånger, titta på bilden och gör så innan ni kämmar ihop wirelåset.
Detta sätt ger den högsta hållfasthet för en tunn wire och det glider aldrig upp under press från fisken eller ett bottennapp.

En del av er undra om man måste ha sina livebaits i en hink. Svaret är nej, det finns vattentäta betesväskor som den på bilden och flera har dessa. Dem är bra och du kan ha syrepumpen hängande på kanten och efter att dina beten har tagit slut kan du lägga ihop den så den blir platt och det utrymme i bilen.
Men en stor nackdel är, att du inte har bra koll på dina beten i denna väska, en genomskinlig hink ger dig en bättre koll på dina beten och du ser på avstånd, om dem vill ha lite nytt syre eller om någon har dött. Jag använder både denna väska och hink, men föredrar nog en hink om jag får välja.


Ni är många "Rovers" alltså folk som går runt med ett spö och fiskar gädda och det gäller både spinnfiskar och metare. Jag fårstår att ni bedriver detta roliga, effektiva och spännande fiske i strömmande vatten, men även i sjöarna.
Frågan som jag har fått av många av er är om jag vet en bra väska för detta fiske? För spinnfiskaren finns det ett enormt utbud av väskor som är special framställda för dessa spinnbeten och jag tror att dem flesta spinnfiskare har antingen en större box för sina drag mm och en del har en axelväska. Jag skulle rekommendera en baitbag som egentligen är gjord för karpfiskaren, dem flesta firmor har dessa till hyfsade priser.
Ta en titt på bilden, du behöver inte att ha med dig 8 dofter, så ta ur den ena insatsen och nu får du rum med en tackelbox i botten, lite frysta deadbaits i ena innerfacket och i det andra får du rum med en rig - bin, din kamera och lite flöten. Alla dina verktyg och syringes har du i det främre facket och småsakerna får rum i dem små facken med dragkedjor och i meshfickorna på sidan av denna från Prologic.
Spöet, hinken med livebaits och håven i ena handen och mattan med våg och säck i andra handen och denna väska över axlen. Sen är det bara att leta upp Mrs. Pike!



Dem flesta som fiskar gädda i Sverige gör det på sommaren, så är det och ni är många! Jag har fått frågan av många om vart man ska fiska efter gäddan, vart står den, är det bästa sättet att meta den eller är det spinnfiske som gäller, när på dygnet är det bäst o s v?
Majoriteten av folket som fiskar gädda får ett ryck och sticker ut några timmar mitt på dagen, man tar boxen och dra iväg och grejorna är inte i trim. Boxen är full av rostiga drag mm, det är ett fel många gör. Nästa steg är att man ska fiska gädda på lördagen och man kollar inte vädret, regnar det stannar man hemma! Planera ert fiske, många har inte den tiden som jag t ex lägger och då är det viktigt att vara effektiv i sitt fiske. Planera och ha ordning på grejorna!
Regn kylar ner vattnet och det skapas syre, vilket väcker gäddan under sommaren. Tidiga morgonar och kvällar är dem bästa tiderna! Hur många gånger har du inte läst om det berömda sista kastet och grabben står där och stoltserar med en 10 kilos fisk? Under sommaren ska du fiska djupare över djupbrantar och på kanterna runt grynnor, prova med deepdivers som är visad på bilden. Hitta betesfisken, gäddan är aldrig långt borta, bästa vädret är när det är lite kyliga dagar med bra vindar och en och annan regnskur.
Fungerar inte spinnfisket, så prova att meta med levande eller döda beten på djupare vatten, håll koll på jakter var du ser flyende betesfisk, prova längs med näckrosbälten och vassremsar. Öarnas brantar, steniga partier, grundflader, grundtoppar, gamla åfåror, in och utlopp.
Leta upp gäddan och bytt plats, dem flesta fångar en gädda och sen fiskar man bara på den platsen eller var det är enklast att kasta! Alla fiskar här på den platsen och alla får samma resultat, är ni flera som fiskar ihop, så sprid ut er runt vattnet och se vad ni kan hitta.
Prata med båtuthyraren om vart det brukar vara bra i sjön eller kolla med lokalbefolkningen, sök tips på nätet om vattnet eller i redskapsaffären och kortförsäljaren.
Är ni och fiskar efter Regnbåge, så prova att fiska en stor wobblare, dessa vatten hyser ofta stora gäddor som livnär sig på Regnbågsöringerna.
Häng inte upp dig på vädret! Räkna på hur mycket du har spenderad på drag, wobblare mm, så inser du snabbt att du kunde ha köpt ett bra plagg som tål regn. Vädret ska aldrig vara en ursäkt för dina dåliga resultat, det finns kläder för alla situationer!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.