söndag 9 maj 2010

Man är tillbaka med era svar.

Helgens karpfiske gick inte bra för min del, men roligt hade vi i det regniga och blåsiga vädret. Vill du se mera kan du kolla på karpbloggen, där finns lite skrivit och lite bilder, det kommer mera bilder senare på fiskar mm. Nu ska ägna mig åt era frågor, jag såg att det har fyllts på lite i mejlen under helgen och det är bara roligt.Flera undrar vad det är för tråd jag använder till mina Kebab - riggar, bra fråga! Jag tror att jag hittade den i en leksaksaffär och den är nog för armband eller smyckestillverkning skulle jag tro. Den är stark och väldigt mjuk lätt att tvinna och forma, priset var 17 kronor per spole och jag vill minnas att det är 20 eller 25 meter på spolen och det räcker ett tag.
Enklaste sättet att fånga betesfisk på är ett flötmete eller som här en liten feeder med lite ströbröd och maggots som bete eller som visad ett par majskorn. Ett tips är att du fiskar upp dem innan du ska ha dem, gör det inte samma dag du behöver dem.
Det finns en lag som kallas Satans lag, vilket innebär att om du behöver levande betesfisk just, så nappar dem inte! Men nöjesmetar du en kväll, så nappar dem hejdlöst!

En ganska knepig frågasom jag får av många som både är nya och gamla fiskare är: Hur ofta ska man byta lina på rullen och vilken dimension ska man välja för gäddfiske? Jag utgår från att ni menar nylonlina, men jag kan ge lite svar på braid med.
Jag rekommendera en nylonlina för gäddfiske på 0,35 mm, den klarar det mesta och i svåra fall med grov fisk och hinder mm, så bör du kanske gå upp till 0,40 mm. Bland braids så räcker det med att du har en som klarar 25 lb, den ligger oftast runt en tjocklek typ 0,20 - 0,25 mm.
Braids klarar solens UV - strålning betydligt bättre än nylonlinan, den är även mera nötningstålig och betydligt dyrare per meter. En Braid kan du ha väldigt länge, men en nylonlina bör du byta ofta, hur ofta kan jag inte svara på, det beror på hur mycket du fiskar o s v. Men minst 2 - 3 gånger om året är nog normalt att man byter nylonlina.


Att marinera sina fiskbitar till Kebab - riggen är enkelt, allt du behöver göra är att antingen lägga den i din doftblandning typ flavours eller olja, du kanske har blandad dessa? Fiskköttet dra till sig doften ganska snabbt och sedan låter du det droppa av lite innan du monterar det på ditt lilla hair.
Du kan göra detta hemma i en glasburk eller som visad här ute vid vattnet och ett par billiga penslar är en bra hjälp vid marineringen, jag fiskar oftast med naturella fiskbitar först och om dem inte ger fisk, då penslar jag ett par bitar och låter dem dra i 10 - 15 minuter, det kan vara det som ge fisk, andra dagar behövs det ingen marinad.



Jag får många frågor kring hur man ska hålla i en våg under vägningen av en fisk. Man ska hålla i vågen som det är visad här, då får du rätt viktuppgift på din fisk. Håller man runt vågen kommer vikten oftast att öka lite och du gör fel och du ger dig själv en falsk vikt av din fisk.
Prova på skoj nästa gång ni får en fisk, väg den genom att hålla i handtaget eller ringen till detta, läs av vikten och sedan väger ni fisken igen genom att hålla runt vågens kropp, nu blir det en helt annan vikt. Gör som på bilden och det blir rätt




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.