fredag 21 maj 2010

Säkerhet, billiga linor och dina kulbly, med andra ord svar på era frågor.

Det blir en salig blandning från en skara av ungdomar som vill börja med gäddmete nu i sommar och det är bra, då får ni lite kött på benen innan höstens fiske börjar. Frågorna från er är många och jag kommer att besvara dem alla, detta kan dock ta sin lilla tid, men svar kommer, jag lovar!Emil i Mörbylånga undrar varför jag har mina hagel på den över wiren och inte på den nedre och han undrar även över hur mycket bly man ska använda.
Vid flötmete ska du använda såpass mycket bly att du ser ditt flöte på ett bra sätt, samtidigt ska det vara blyad så betesfisken inte tröttas ut för fort och det ska vara så lite motstånd för gäddan. Vid bottenmete beror ditt blys storlek oftas på vilket avstånd du ska fiska på, för glidande bottenmete använder jag oftast 45 - 60 gram bly.
Vid bottenmete nära land ska du använda såpass mycket bly att det sänker din betesfisk och att du har något att strama upp din lina emot. Så lite bly som bara är möjligt ger minst motstånd, men se upp så tyngden på din indikator inte draggar ditt bete!
Grunden till att jag monterar blyhaglen på wiren är att här skadar dem inte min ömtåliga lina och grunden till att jag monterar haglen på den övre wiren är att där sitter dem permanent och jag byter oftast den nedre wiren för mindre krok eller större avstånd mellan krokarna eller kanske monterar en kortare Kebab - rigg.

Jag vet att många av dagens ungdomar inte har gott om pengar eller är det så att ni spenderar dem på annat? Jag har ingen aning, men jag vet att ÖoB har denna Fladen Vantage lina och den finns i flera dimensioner och alla är på 1/4 Lb spolar med olika längder beroende på lintjockleken.
Priset är 50 kronor och det gör att du kan byta linan ofta och vara på den säkra sidan. Linan är bra och ganska tuff, men den bör bytas en gång i månaden och du fiskar varje helgdag.

En säker säckning av din fisk är ett måste! Men fundera först på om du måste säcka din fisk, är det nödvändigt? Om så, så bör du har lite extra säkerhet på din säck. På bilden ser du 4 frigolitkulor som håller säcken uppe från bottnen och om du titta noga, så ser du att jag har ett lås på dragkedjan.
En gäddan kan med sin spetsiga näbb pressa upp en dragkedja och du står med en tom säck och en väldig lång näsa! Det är även mycket viktigt att din säck är bra förankrat i backen under tiden gäddan vistas i säcken, en bivvypeg eller en stick av stål brukar hålla fast säcken, men håll alltid ett vaket öga på fisken.


Braid brukar vara dyra i inköp, men igen har ÖoB tagit in en braided lina från Fladen Fishing och dem finns på 100 meters spolar och 250 meters spolar för 79 resp 179 kronor. Denna lina är stark och har en hyfsad nötningstålighet, men dimensionen variera tyvärr rätt mycket, men det gör inget och du bara har koll på läget.
Linan flyter och är ett perfekt vapen för dig som trollar med betet efter båten, flötestrollar eller flötmetar dina gäddor. Färgen är stålgrå och dem kommer på händiga spolar.



En fråga som jag ofta får är att en del kulbly skader linan och jag kan bara hålla med om detta. Det beror helt enkelt på att man blandar upp blyet med olika vitmetaller som gör de hårda och kanterna kan vara vassa.
Jag brukar borra upp mina kulblyn och sticker genom en bit tub från en örontops och sedan värmar jag en fläns och då glider dem lätt utan att skada linan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.