onsdag 26 maj 2010

Fit for fight again!

Det var en hel del att göra på spöna, men så är det med hårt använda grejor som inte hålls efter. Nu är dem klara och Staffe kan utan några tveksamheter visa sig ute med dem utan att bli mobbad eller känna sig inputtad i närmsta buske, dem blev med andra ord fina och är fit for fight igen.Lackningen blev bra efter en del grundläggande underarbete och nu skinar dem till och med på en mulen dag. Tre lager lack, var den första lackningen var längs med klingan och den andra runt klingan, så man får med spiralen täckt och slutligen slutlackningen var allt ska täckas nogrannt.
Bakre foamen limmades in och det blev hyfsad med tanke på hur dem såg ut når Staffan köpte dem fråm Ebay.
Längre fram i höst fixar vi till det sista genom att skära foamen rak och lägger en fin svart och monterar en Stainless Steel buttcap som får hans initialer om han önskar det.

Den gamla lite lustiga markeringen av spöna är borta och har ersatts med en mera diskrett märkning av spödelarna typ detta. Prickerna visar dels hur spöet ska sitta för att vara rakt i linje med öglorna och dels vilka spödelar som tillhör varann.


Dem olikfärgade lineclips fick en enhetlig färg och nu funkar dem utan att skada linan, något som är svårt att uppnå med lineclips i carbon.



Så här blev resultatet och jag tror att Staffe blir nöjd med mitt arbete, spöna är troligen från 1995 och har varit i bruk väldigt mycket och jag kan tyvärr inte trolla med knäna.
Jag kan dock garantera att dem nu klarar minst 10 års fiske innan det är dags igen och jag tycker det är värd jobbet på dessa nostalgispön som dem nu en gång är. Lycka till Staffan med dem i framtiden! Glöm inte att skrika Raaaaay i bland ;-)
Se över dina spön med jämna mellanrum och låt det inte gå för långt som den förra ägaren gjorde, kan du inte göra det själv, så kontakta någon som kan hjälpa dig. Jag kanske kan hjälpa dig, men då får du komma med spöna och hämta dem. Jag litar inte på posten i dessa lägen, du når mig via mejlen om du behöver min hjälp till dina spön.




2 kommentarer:

  1. Dom är riktig blanka och fina nu. Tack för ett bra jobb mvh staffe

    SvaraRadera
  2. Det är jag som ska tacka för "betalningen" slit dem med hälsan och glöm inte att skrika Raaaay ibland ;-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.