måndag 3 maj 2010

Alla era frågor kommer att besvaras under sommaren, jag lovar!

Jag har varit på karpfiske och det är grunden till att jag inte har skrivit här på ett par dagar, hela april och maj är det kalas inom släkten och det tär på mina nerver om jag har några. Det tar på fisketiden så att säga, men jag kommer dock ut lite mellanåt.
Jag har lagt ner mitt gäddfiske för året, ni är många som frågar kring detta, men jag fiskar bara gädda under höst, vinter och vår om det inte är bra förhållanden för karpfiske eller om andan fallar in. Jag ska i framtiden gå genom alla frågor ni har ställt och försöka besvara dem så gott jag kan.Många undra vilken håv man ska köpa, märken, storlek och skaft. Mitt svar är en håv med bowframearmar, var du snabbt kan dela på armarna. Storleken bör vara minst 42 tum och kan du hitta ett 6 fots skaft som är delbart på mitten är detta en fördel. Så kan du även använda samma håv från båt med den korta delen.
På bilden ser du en av mina håvar, det är en Awnhaven 52 tum med bowframearmar och skaftet är delbart på mitten. En fördel är att du skaffa dig en netfloat, det är en cylinderformad flytkropp som du sätter på skaftet och den låsas oftast med en kardborrelåsning runt spriderblocket.
Jag använder dessa rig - rings från Prologic i mitt gäddmete, dels så är dem starka och 4 mm storleken gör att jag kan använda dem för glidande tackel, paternostertackel och på mina tackel om jag ska montera lite extra glitter eller annat som kan locka gäddan till hugg under tröga dagar.

Lika viktiga som att du har nya färska batterier i dina larm när säsongen börjar, lika viktigt är det att du tar ur dem om du som jag inte ska använda larmen på ett bra tag.
Batterier har en förmåga att börja läcka och det kan förstöra dina larm, se plocka bort dem om du inte använder larmen och få ro i sinnet.


Gäddorna har lekt och jag finner det inte roligt att fiska efter utlekt fisk. Den stora som går här har än en gång hållit sig borta och jag ger henne lite lugn och ro. Jag hoppas att vi drabbar sammans till hösten igen, nu får hon äta upp sig och öka på vikten lite till.
Hon har god smak för Makrill, så den menyn ska jag erbjuda henne framåt novenber månad, fram tills dess, får hon sköta sitt levene själv bland dammens Mörtar och andra småfiskar.



The last run? Nej, det var det inte, men det lär dröja ett tag innan jag sätter mig bakom gäddspöna igen. Karpfisket står högst på listan just nu och det missar jag inte för allt i världen, men så är det dem där dagarna var ungerna ska bada i en sjö, man är ocjh hälsar på hos någon som har strandrätt o s v.
Så vem vet det kanske dyker upp ett tillfälle för att fiska gädda även "utan för min säsong" och blir det något större eller roligt, så kommer det självklart upp här, men fram till dess är det era frågor jag ska behandla och dem är många, väldigt många!
Jag vill även passa på att tackar er alla än en gång som besöker mig, ni är helt otroliga! Över 24 tusen besökare på bloggen viser bara att mitt arbete är värd mödan och jag ser genom alla mejl hur uppskattat detta arbete är. Stort tack till er alla!




3 kommentarer:

  1. jag var i dammen o metade lite gädda i lördags, bommade nån o jag tog en på typ 2,5kg ? kanske vägde inte den .

    SvaraRadera
  2. Det är faktiskt ett ganska vanligt resultat där, men ibland får man en större.// Luis

    SvaraRadera
  3. Jag ska dit fler gånger o kö´ra lite . nära dit o fint ställe =)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.