tisdag 25 maj 2010

Renovering av Sportex XHM Carbon 13´ 3 lb. Design by Peter Springate och handbuilt by Tony Fordham.

En kompis till mig hade panik igår och kom med sina nyinköpte spön. Dessa slitvargar från Sportex är från grunden designade av legenden Peter springate och dem är handbyggda av ännu en legend, nämligen självaste Tony Fordham.
Spöna köptes på Ebay och ägaren har troligen haft dem i bruk sedan 1995, så dem var slitna och ett önskvärt bättre skick hade man kunnat önska. Jag kollade testkurvan nyss och den håller helt klart måttet fortfarande.Lustig märkning av spöna och foamdelen bak är dålig, det ska fixas och sedan ska jag rengöra foamen, limma in den och rugga upp den igen, så den blir bättre.
Alla tre spön hade flera större repor och lackskador och ett spö var hela lacken krackelerad. Lindningerna var inte tätade, vilket innebär att det kommer in smuts mm och det kommer på sikt att skada lindningstråden. SIC - ringerna var intakta och dem ska rengöras och poleras upp.

Spöna ska märkas upp allt efter som dem passar ihop och efter en renovering ska dem nog bli fina och lite mera shiny än detta. Det tar lite tid att göra detta jobb, men det är det värd.
Klingan är otrolig stark och långtkastande och man tycker själv om att fiska lite med klenoder och få en nostalgitripp till och från. Vi får se hur pass bra jag får dem och det blir lite bilder på dem senare, när Dr. Rasmussen är klar med dem.
Tyvärr lät den förra ägaren det gå för långt, dessa spön skulle ha haft vård redan för länge sen och jag ber dig om att kolla dina egna spön till och från. Det blir lite små skavankar under tiden och rätter du till dem direkt, så har du glädje av dina spön i många år.
Nu kanske du undrar varför jag tar upp ett karpspö på gäddbloggen? Dessa spön kastar en halv Makrill upp emot 100 meter om den bara hänger kvar och dem pressar sista skiten ur vilken gädda kan jag lova!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.