måndag 31 januari 2011

Det börjar bli dags för den stora Abborren!

Vi vänder kalenderbladet i morgon och då är vi inne i februari. Under denna månad börjar dem större Abborrarna, att bli lite lättare att få till att nappa och lite bättre ännu längre fram i marsmånad, som är en toppmånad för pimpelfiskaren.
Det innebär, att jag här är ute i god med detta inlägg och det ska sägas att, det går att ta stora Abborrar från isen under hela perioden, men det är oftast ett väldigt segt fiske i början av isläggningen.
Du hittar den stora Abborren längs vasskantar, grynnor, djuphålor, risvaserna, steniga partier och runt uddar, var det finns en djupbrant i närheten. Dem större exemplaren går oftast ensamma eller upp till 3 - 4 fiskar och dem är lite svåra att väcka, ska ni veta, men det går. Många säger att dem flesta stora Abborrar tas på djup mellan 4 - 6 meter och det kan nog stämma, om du fiskar under december och januari, men den kommer in på grundare vatten under februari och mars.Jag fiskar mest med vertikalpirkar och oftast med en RAN pirk helt i silver, du ser den till höger på vänstre bild. Denna pirk fungerar bra ner till 6 - 8 meters djup och den skär ut åt sidorna och det retar upp Abborren.
För grundare vatten, använder jag faktiskt handtaget från teskedar, dem kan du böja eller vrida och dessa lätta pirkar svävar lite längre tid i vattnet, når du gör ett lockryck och det ger Abborren tid att ta kroken, som egentligen bara är en huggmarkeringspunkt.
Allt det där med Snappers och Finnhakar, kan du glömma, dessa klena grejor håller inte och jag har bytt ut dessa, sedan många år tillbaka. Ett kraftigt beteslås, är vad du behöver och det håller och det gör det enkelt att byta krok.
Ska du leta efter dina Abborrar, så rekommenderar jag att du har en isborr på minst 150 mm, vet du däremot vart dem står sedan tidigare erfarenheter, så tycker jag att du ska ta fram en 200 mm och du får upp allt som hugger. Jag vet att det kanske låter lite överdrivet med en 200 mm borr, men dagens isborrar är så pass bra, att det inte är något större skillnad mellan en 150 mm och en 200 mm borr. Man ska hålla sig på den säkra sidan och du vet aldrig när det kliver på en stor gädda!

Balanspirkar är väldigt effektiva också och i vissa vatten går skarpa färger bra, som exempelvis dem du ser till vänster på bilden och i andra vatten, går dem lite mera naturliga färgerna till höger på bilden bäst och ibland fungerar båda och eller ingenting, så är det nu en gång i fiskets vidunderliga värld.
Se alltid till att du har rent kring ditt hål och gör gärna en liten landningsbana på högre sida om hålet, om du pimplar med högre hand och vise versa, om du är vänsterhänd. Detta gör det lättare att vältra upp Abborren på isen.
Du ska se till att ditt hål är rent från issörja, så du ser din lina, hur din pirk simmar och att du ser fisken under hålet. Vid fiske med balanspirk tappas många Abborrar och andra fiskar på grund av ena kroken hakar fast i iskanten, med ett rent hål, kan du styra upp fisken i hålet och därefter upp den på isen vid hjälp av den fria handen.


Jag har en del bra balanspirkar, men en del av dem saknar den främre kroken och det kan resultera i en missat fisk. Vad jag gör är, att jag monterar en lite större trekrok under balanspirken, den fastnar i Abborrens mun, genom att dem alltid tar balanspirken framifrån (Abborren tar alltid sina byten med huvudet först)
Mina trekrokar är inget finlir precis, den minsta storleken jag använder är storlek 10 och vidare upp till storlek 6. Abborren har en stor mun och den kan ta stora beten, vilket man ofta ser genom att halva vertikalpirken, är inne i munnen och ibland får man leta efter sin balanspirk.
Krokens färg har också en stor betydelse, den bör synas bra, med tanke på att det är den, Abborren innrikar sig på i och under hugget. Färger som går i rött, gult och orange är bland dem bästa, men i vissa vatten har jag märkt att mörkare färger, kan vara avgörande typ grönt och brunt till svart, men jag har alltid lite rött, gult eller orange inblandat.



Vid fiske i gäddrika vatten använder jag en tunn grön Drennanwire på 15 lb, jag vet inte vad den heter, men den går att knuta och den stör inte dem olika pirkarnas rörelser något nämnvärt. Jag har heller inte märkt att fisken på något sätt skyggar för denna korta wirebit. Det kanske beror på att jag hetsar fisken till hugg och inte låter pirken vara stilla, vilket oftast frambringer ett lyft eller lite nafsande på pirken. Pirken är i rörelse hela tiden och hugget är stenhårda och fisken sitter i 9 ut av 10 hugg.
Jag föredrar glasfiberklingor på mina spön, dem är svåra att bryta och dem klarar massor av stryk, det tillsammans med en liten UL - haspel, utgör mina grejor. Spönas handtag anpassas efter mitt fiske och mina händer, så jag har ett välbalanserad spö och rulle. Det gör att jag märker minsta oregelbundenhet i mitt svepande på dem olika pirkarna och jag kan var med på minsta nafs.
Nylonlina i 0,25 - 0, 30 mm eller en tunn stumm braid, som inte suger till sig vatten och fryser, är vad du bör ha för den stora Abborren, ett litet beteslås i änden av linan, gör att du snabbt kan byta från en vertikalpirk till en Balanspirk och jag börjar oftast i ett hål med en typ av pirk och avslutar med en annan typ, det händer ganska ofta, att Abborren lockas fram med en balansare och sen tar den vertikalpirken i första lockrycket.




Drilla fisken, antingen väldigt lugnt eller ta den stenhårt, jag är mera inne på att ta dem hårt. Har jag trissat upp Abborren och hugget är stenhårt, så tar drillar jag den inte gärna, utan drar upp den direkt till hållet. Blev det ett försiktigt nafs och den sitter där, så drillar jag den ganska lugnt mot spöet och rullens slirbroms och leder upp den i hålet.
Som du ser, så kan dem sitta väldigt dåligt ibland och man vill inte gärna tappa en stor Abborre. Abborren på högre bild, togs just en sådan dag, var dem bara nafsade och det är grunden till den lilla kroken, som är en storlek 10!
Jag hoppas att detta gav dig lite inspiration och vem vet, du kanske har storabborre i dina vatten, har du inte provat, så börjar det att bli dags. Du kanske har missat ett väldigt roligt fiske under många år? Ut och testa, du kan få en trevlig överrasknig innan isen släpper sitt grepp.
Glöm inte isdubbarna, isarna är förädiska under marsmånad! Glöm inte att tala om vart du befinner dig och när du kommer hem, så blir det lugnast. Ha gärna med dig en bräda ut på isen under säsongens sista dagar, så du kan ta dig i land, det smälter fort, när det väl går åt rätt håll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.