måndag 3 januari 2011

Trögt fiske och trakkaserier.

06.30 kom fångtransporten med Pelle Eröveren och Jockmocks Jocke och hämtade mig, bilen lastades till bristningsgränsen med ismeteprylar och snart var vi ute på dem snorhala Smålänska vägarna, det skulle metas gädda och det skulle bli en stor fisk denna dag. Väl framme vid sjön, var det redan folk på isen och min lilla plan gick i stöpet och vi var tvungen att hitta på ett annat ställe att prova lyckan.
Vi hamnade på ett ställe med en hel del nate och djupet var bara ca 70 cm, vi provade ett par timmar och sen skulle vi göra en förflyttning av allt. Mitt humör var inte på topp, ingen gädda och klockan var 09.30, mitt i kaffet ringer min mobil och jag såg numret! Det var Bengt! Han skulle komma och nu var det fullständigt godnatt för denna dagen.Vädret var fint som fan och Bengt kom med sina tre spön och skulle ha beten och låna min nya 200 mm. Jag krävde honom på 260 spänn, men det gick inte för vi har en liten deal på gång och han fick det som han ville. Han ska dock få betala detta senare när dealen är gjord, Bengt var på ett strålande humör till en början och fick snabbt ut sina spön och kaffet kom fram. Efter ett par timmars ljugande och skitprat om allt mellan himmel och jord beslöt vi oss för att göra en flytt och sprida ut oss.
Bengt drog ut över sjön och satte sig ungefär på mitten, Pär och Jocke spred sina spön på ett område, som var ofiskat denna vinter och jag hittade ett litet område, var det inte var så långt till vart vi hade fått fisk innan. Det måste komma ett hugg menade vi alla, jag satt på skryllan och drog mina Abborrar och räknade ut att det var 8 personer och en Skogaholmslimpa (Tax) med 34 spön och jag tror inte att någon fick någon gädda denna dag.

Till och med Bengt hade uppfattat att fisket var trögt och som det synes här, så började han bli lite härsken i sinnet. - Fan va trögt! fräste han och jag kunde inte låta bli, det gick bara inte. Jag älskar att retas med honom och jag frågade om han ville ha lite stryk och han garvade åt mig.
Här ses Bengt med sin nya pimpelväska från Kinetic och det framkom snabbt att Fager hade tagit Bengt i röven, 575 kronor! - Det kunde du ha fått en ny för dem pengarna! Bengt bara gick ut över isen skakandes på kålroten.

Innan Bengt kom, hade jag förvarnad Pär och Jocke, så dem visste på ett ungefär hur Bengt är som person. På ett tidspunkt ville Pär att Bengt skulle fiska av en sträcka själv och jag talade om att Bengt kan man inte lämna ensam, det vet både jag och diverse myndigheter av egna erfarenheter.
Bengts humör blev gradvis bättre och bättre under eftermiddagen, och här klämmer han i med den kända sången: Sköna maj välkommen till vår byggd igen och man ser hur Pär i mitten tittar på mig och undra vem av oss som ska ringa en läkare. Jocke med sitt röda nylle behövde verkligen något smärtstillande medel i detta läge, Bengt slutade inte förän, han skymtade blåljusen i samhället - Vem fan ringde?


När solen började gå ner blev det fart på Abborrarna och jag hade en rolig stund för mig själv. Allt avbröts av en äldre snubbe som kom fram till mig och frågade - Hur går det? Trögt svarade jag. - Har ni inte fått någon gädda? - nej svarade jag lite irriterad. Danskare kan inte pimpla sade stollen. - Jasså blev min kommentar. - Nej, dem har jo ingen is! Nollan vände sig om för att glo på mina ismetespö och vände sig sedan om för att glo på mig. Han sjönk lite i knäna, när han såg 9 små abborpinnar som låg på isen bredvid hålet. - Fick du dem här? - Ja inte fan hade jag med mig dem hemmifrån. - Det var som fan, jag har pimplad i 5 - 6 vintrar och fått en gädda på 5,5 kilo på pimpel sade gubben.
Jag orkade inte tjafsa med pimpelguden, jag har pimplad sedan vintern 81/82, varit tävlingspimplare, jagade stor Abborre och fångad miljoner av Abborrar på pimpelfiske och sen ska man trakkas av en dåre, som troligen hade rymt från något institution. Stjärnan fortsatte ner till grabbarna och fortsatte sitt drävel, han började med att ville se fiskekort och sen talade han om att han hade varit på en sjö som är utarrenderad för karpfiske och Bengt förklarade läget kring detta och han kröp hem till anstalten igen - Vilken halfbrain till varelse! Han skröt om att han hade arbetad på samma arbetsplats i 50 år och 19 dagar, inte så lustig att han hade en braindamage och jag tror nog att han fanns på mer än en lista för en brainsurgery!



Dagen lackade mot sitt slut, Bengt stack hem lite tidigare till den vackra Annna och vi andra fortsatte en bit in mot skymningen, men det ville sig inte. Det blev ingen gädda denna dag, bara en massa små Abborrer och en större Abborre, som Pär tappade i hålet.
Sjön är grund och jag vet inte om det soliga vädret har någon betydelse för resultatet? Jag är inte den, som gnällar på olika väder, men jag tycker nog, att det borde åtminstone ha kommit upp någon gädda, på alla spön som var ute under dagen.
Bilden faller mig lite ironisk, så mycket skit man släper med sig till ingen nytta, vi ska snart dit igen och då ska det nog bli ett annat resultat. För eller senare öppnar dem käfterna och då kommer det att bli väldigt roligt, med en och annan större pike som får syna mattorna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.