söndag 30 januari 2011

VM - silver till Danmark i handboll!

Jag är lite sent ute i dag med bloggen, men jag var tvungen att se Sveriges match mot Spanien och tyvärr blev det en svidande förlust. Därefter gick mina tankar till de röde och hvide, man är jo fött där en gång i tidernas morgon, men Frankrike som är regerande Världsmästare, Europamästare och Olympiska mästare i denna sport blev lite för mycket och Frankrige vann med 37 - 35. Dock först efter full tid och en 2 x 5 minuters förlängning. Jag har sett 14 VM - finaler, men aldrig någon så spännande som denna!
Nog om sport! Bengt hälsade på i dag, men på frågan om han ska ut på isfiske, blev svaret ett blankt nej! - Jag ska ut, när isen är borta och det lär ta ett tag, innan det händer. Jag glömde lite i gårdagens inlägg kring mina "små krokar" och jag glömde att säga att jag använder storlek 4 ibland, men det är bara till Kebab - riggen och det är Guidelines Krokar, som jag har till denna rigg och du ser dem här på bilden.
Guidelines krokar är egentligen gjorda för Laxflugor (tubflugor) och dem är lite mindre i storlekarna, än en vanlig storlek 4. Starka och superskräpa, precis som jag vill ha det.
Jag fick en fråga för ett tag sedan om vilka beteslås jag använder. Helst av allt använder jag Berkleys McMahon Cross - lock i storlek 8, men det är inte alltid det går att hitta dessa och då tar jag till Darts Stron Snap i storlek 8 som är av samma modell.
Dessa i storlek 8 ska enligt Darts klara 16 kilo död vikt och det räcker för vilken gädda, du än må få på dina wiretackel.

Flera frågor har rört sig kring vilka stopp, man ska ha på wiren för att hålla diverse propeller mm på plats, och jag tycker att du kan använda dessa floatstopp från Savagear, dem har tre bra färger, som kan piffa upp dina tackel tillsammans med olika pärlor och blades mm.
Dem flyttar sig inte som en del andra och dem tål en del stryk, vid flötestrolling eller flötmete, använder jag alltid dessa och alltid två stopp över flötet. Det är mest en säkerhetsåtgärd, om ett av stoppen skulle gå sönder.


Savagear har kommit ut med lite nya trekrokar som heter T - treble och Y - treble. T - treble ska vara betydligt starkare än föregångeren P1 och ha en bättre skärpa och jag håller med om detta, genom mina tester av krokarna.
Y - treble är en trekrok var ena krokböjen är monterad, så att dessa krokar ligger längs med t ex en wobblares kropp och genom detta, sticker två av trekrokens tre krokgrenar ut betydligt mer och det bör ge flera krokade fiskar.
Om detta bara fungerar på wobblare, vet jag inte, jag ska testa dem för live och deadbaits och ni ska få veta senare hur det gick. Jag tror att dessa krokar kan vara en fördel vid fiske med deadbaits som läggs på bottnen, men vi får se. T - treble är en vanlig typ av trekrok och den ska jag testa lite under vårens gäddmete och kanske hinnar man med lite på isfisket också.



Jag hör många som gnäller över hur trögt deras haspelrullar eller baitrunnerrullar går, när det är kallt ute. Vad som sker är, att fettet i era rullar stelnar i kylan och rullen blir väldigt trögvevad och en del rullar fungerar bara inte.
Det finns en lösning på detta och vad du ska göra är, att du öppnar rullens gavel och tar ut hela veven och sen droppar du lite tunn symaskinsolja på dem ställen, var oljan sitter och stänger allt igen. Vid veven lägger du lite olja runt det ställe, var kullagret sitter och monterar veven igen. Gör detta hemma i värmen och veva en stund på rullen, tills fett och symaskinsoljan har blandad sig och nu går det bättre, nästa gång det är 15 minus ute på isen.
Observera! Du som även metar karp och andra specimenfiskar, du vet väl att du inte får missa gårdagens inlägg på karpbloggen! Där hittar du det mesta om Berkley´s nya betessortiment med namnet GulpCarp och du kan läsa mina åsikter om dessa beten, jag blev väldigt imponerad och det sker inte så ofta!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.