lördag 22 januari 2011

Bolandersbäckrekordet was smashed to pieces!

Att bara sitta hemma och inte kunna fiska på min fritid suger på det mesta och inte minst den lilla brightness, som jag tror att jag ibland besitter. Det blir värre för varje dag och igår var det hemskt och den lilla burken med dem blåa tabbletterna, som ska vara min räddning hittades inte!
I början av dagen var det bra och man funderade lite fram och tillbaka, över vad man skulle kunna göra och det kommer vi till. Senare på dagen blev det nästa outhärdligt och det var då denna smörja kom till och tankarna på rekordet kröp närmre och närmre och det kommer jag också till.Har du som jag tröttnad på kombinationen stora hål i isen och en liten rensskopa på 80 - 90 mm i diameter? Jag tror det och här har du en bra lösning, som gör rensandet enkelt och snabbt. Jag hittade ett gammalt målarhandtag, som är teleskopiskt och efter en stund letande kom det fram en så kallad Storkåsa.
Denna kåsa tar 8 dl soppa och den är 150 mm i diameter, precis vad jag var ute efter till rensning av både stora hål och 200 mm hål. Jag borrade först alla hålen med en mindre borr och sedan avslutades det med ett 14 mm borr, notera gärna att jag missade ett hål! Det är inte så noga, bara det blir hål, så vattnet kommer genom skopan.
Handtaget fimpades en liten bit och sedan borrades det två 3 mm hål för två självdragande skruvar och skopan skruvades fast i det teleskopiska handtaget. Det kan vara lite knepigt att borra dem största av hålen, borra sakta och rensa hålen med en vass kniv efteråt om det behövs.


Här den färdiga rensskopan med ett utdraget handtag på 120 cm, perfekt för stora hål och skopan är stark nog för att lyfta upp större isbitar från hålet. Varför ska man kröka ryggen varje gång man ska rensar sina hål? Helt onödigt med denna lösning. Vad jag inte förstår är, varför ingen tillverkar större rensskopor, vi har isborrar från 100 - 250 mm, men bara små rensskopar på marknaden.

Du har sett Formel 1, Indy 500, stockcar, rally och filmerna Speed och Gone in 60 secunds, Fuck them! Dem är inte i närheten av dessa recordsular från Italienska Sensi, när det gäller speed. Dem är än bättre på halt väglag som vinterrally och iceracing, man har ett grepp som slår det mesta.
Det tar lite tid att få dessa över stövlarna och du ska köpa dem i en storlek större än dina vinterstövlar, börjar med att stampa fram foten, så tådelen sitter rätt. Därefter lägger du lite diskmedel runt klacken på dina stövlar och då glider dem lättare på.
Det gamla rekordet på Bolanders bäck har stått sig sedan 1932 och nu skulle det ryka, starten är alltid knepig och jag testade lite innan och fann att man fick ta det lugnt i början. Drog man på för hårt, stod bootsen kvar på isen och dem bör man ha med sig under loppet.
Sträckan går från Black pool´s inlopp och ner till Dressman vid torget, en sträcka på 800 meter, banan är hal, trång, en del kurvor och sen dem fruktade broarna som går över bäcken. Allt stämde igår, solen var framme, lagom vind och strömmen gick för en gångs skuld åt rätt håll i bäcken och jag var laddad till max. Man har gjord många försök genom årens lopp för att slå tiden 1,38,21, men ingen har lyckats med det, alltid har det hänt något.
Man har sprungit pannan mot en bro, man har ramlat i kurvan vid Pingstkyrkan eller så har man tagit kurvan vid Sveaplan i för hög hastighet och fått skrapsår och behandling nere vid Karins grill. Detta ska inte hända mig, så jag pinkade klart och kysste bruden good-bye och sen gick startskottet!
Det blev en rykande start, 9 långa kliv och jag var framme vid utloppskurva i Black pool, det gick som på räls. Ner med pannan och första bron passerades galant och nu var det bara två broar kvar, fy satan vilken speta jag fick upp, i kurvan vid Pingstkyrkakyrkan fick jag ett litet släpp, men jag rättade upp det på raksträckan mot mål.
Folket vid Karins grill tappade sina varmkorvar av trycket, när jag passerade och jag undrar fortfarande vad dåren som angelfiskade vid lekplatsen, tänkte när jag for förbi, han fick 17 fäll samtidigt av tryckvågen! Nerbromsningen i mål gick perfekt för mig och tiden blev 1,21,10 och rekordet gick till Danmark, under inbromsningen blev det en enorm kaskad av is och snö och jag vet ingen lösning för hur Dressman ska få bort skiten från sina fönster!


Du garvar Bengt, jag vet det, men jag är snabbast, det vet du! Så sätt ut dina ismetespön, jag är först framme och tar dina gurkor som nappar, jag hinner kroka av dem och montera en ny betesfisk, innan du kommer fram! Jag säger bara Sensi 4 ever!
Vill du stå stadigt på isen och vara lika snabb som mig eller nästan, så skaffar du dessa genom Skandinaviens Sportfiskecenter i Ljungby, priset för dessa isgalosher är 299 kronor och dem minskar riska för att du halkar och slår dig.



För eller senare, kommer den tiden var vi får blankis och med Sensi står eller sitter du stadigt när den stora huggar! Vad det var, som tog mina två 8 mm Antbait Softees på Rismåla göl denna dag, får jag aldrig veta, nappet var försiktigt och det blev flera långa rusningar mot djupare vatten under dem 10 minuter, jag hade fisken på.
Är du inte ute på isen och inte vet vad du ska göra, så är mitt tips att du letar fram en gammal teleskopisk banksticks och en gammal kåsa och gör dig en rejäl rensskopa, glöm inte att beställa Sensis rekordgaloscher hos Mr. B, du når honom på 0372 - 140 01. Nu hittade frugan min tablettask...tack gode Gud för detta....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.