onsdag 26 januari 2011

Fem frågor och lika många svar!

Jag hinnar knappt med! Ni är inte dåliga på att ställa frågor och det är bra, det är så jag vill ha det och det är nog ända sättet, att ni blir klokare tyvärr! Det fångas många gäddor och det isfiskas som aldrig för, men det är tyvärr inte många, som delar med sig av sina tips och det är lite synd.
Visst man kan läsa hur man byggde sin Pulka eller att man flyttade sina spö och hittade en djupbrant och sen ser vi bilden på pulkan och en 8 kilos gädda, men där tar det oftast slut. Jag tar ett gäng frågor, som har legat ett tag, jag besvarar alla frågor jag får och tyvärr tar det lite tid att göra detta, man har faktiskt ett liv utanför fisket om någon trodde något annat :-)Många av er har ställd frågor om dessa krokskydd, som du ser här på bilden och vart man köper dem. Dem är gjorda för att skyddar dels krokarnas skärpa och dels för att skydda dig. Du kan ha dem på dina spinnbeten, Jerkbaits och tackel och dem finns i olika storlekar och lite överallt i landet.
Jag använder dem väldigt lite och oftast bara till mina Kebab - riggar, som har en trekrok, jag vet inte priset på dem och jag kommer inte ihåg, vart jag köpte dem. Jag vet att en del har dem sittande på krokarna och man kommer då fram till fiskevattnet med ett färdigtacklat spö.
För tillverkning av wiretackel behöver du lite kvalitetsverktyg och Bachos verktyg är några av dem bästa för detta. En bra avbitartång, som klarar av att klippa wiren utan att denna delar på sig, är ett måste och Bachos avbitare klarar det varje gång.
En tång som kan klämma ihop dina wirehylsor, är också ett måste och med dessa verktyg fixar du det mesta inom tillverkningen av dina tackel.

Man har ställd frågan om vilka typer av wire jag använder i mitt gäddfisket och det är dessa fyra som, du ser här och jag ska förklara varför.
Översta till vänster har du en 19 trådig wire från Cannelle som heter Mega - Flex, en väldig mjuk och smidig wire, som jag använder mest för bottenmete och mest under dem dagarna, var gäddan är trög, typ svinkalla dagar med öppet vatten.
Jag tror att gäddan, fast den är stenhård i munnen, kan känna av en wire och denna mjuka wire har hjälpt mig flera gånger. Jag har den även till Abborrfiske från isen och för lite kortare wiretafsar till mina balanspirkar.
Översta till höger är det Middys Tec -core, som är en väldig mjuk och smidig 7 trådig wire som är belagt med en brunfärgad väv. Den går att knuta och kinkar sig väldigt sällan och den är en av mina favoriter.
Nederst till vänster är det Drennan´s vanliga Seven Strand, som jag använder som en standardwire till det mesta av mitt fiske och nederst till höger är det Drennan´s Green, som är en Seven Strand med ett grönfärgat nylonhölje, den är ganska mjuk och denna använder jag som overtrace vid allt fiske med pop - up beten. Färgen gör att den inte syns bland växtligheten på bottnen och den klarar en hel del stryk, innan det är dags att byta ut den.

Ett stort problem som många har är, att era deadbaits kommer till sjön upptinade i en plastpåse, temperaturen är 10 minus och när ni har gjord era hål och satt upp spöna, så är era deadbaits en fryst klump! Känner du igen detta?
En vanlig baitbag fungerar för att hålla dina beten kalla med en frysklamp under den varma årstiden, men den fungerar tvärom undet den kalla årstiden, genom att den isolerar kyla eller värme. Så tina dina deadbaits hemma och lägg dem i en baitbag och du har tinade beten hela dagen, glöm inte att hålla den stängt hela tiden, annars fryser dina beten.
Du kan under riktigt kalla dagar ha med dig en kylklamp som du har mot kroppen och sedan lägger du ner den i baitbagen och stänger in den, den lilla värmen håller dina beten tinade. Gör inte som ett SmartArse från min komun en gång i tiden gjorde, han tänkte att lite värme skader inte och han lade en kylklamp i microvågsugnen, satte ugnen på 2 minuters värme och gick på toa.
Det blev en förträfflig bomb av detta, då kylvätskan i frysklampen expanderade och hela klampen exploderade och ugnsluckan for upp. Hela köket var full av kylmedel och han kom till sjön vid 11 - tiden, lite sent att dyka upp då, tycker man nog, med tanke på att gäddan oftast är morgonpigg!


Många ratar Abborren som gäddbete och jag förstår inte varför! I dem allra flesta vatten är den faktiskt gäddans huvudföda nummer ett och det gäller främst i försurade vatten, som vi har gott om. I dessa vatten lever gäddan på stimmen av tusenbrödrana. En Abborre stånkar och bökar hela tiden ner mot bottnen och skapar reklam, genom sina rörelser och det märker gäddan snabbt.
I en del gamla böcker, kan man läsa att gäddan inte gärna tar Abborren på grund av ryggfenans taggar! Jag säger bara Bulls###! Gäddan har ätit Abborre, så länge dessa två arter har funnits och den kommer att fortsätta med det så länge det finns Abborre i sjön.
Vi som ismetar, vet hur svårt det kan vara att få tag i livebaits och en lagom stor Abborre, kan du alltid pimpla upp under tiden, gäddan cyklar runt och tittar på dina döingar som bara hänger där livlösa.




2 kommentarer:

  1. Var kan man köpa Middys Tech-core i Sverige ?
    Har använt en gammal typ av Drennan tafs som var liknande som jag gillade.

    SvaraRadera
  2. Tack för din fråga Micke! Tyvärr finns den inte här i landet, vad jag vet, men den finns i England och du kan söka efter den via Internet, så hitta du den nog eller sök på Middy Tackle. Skitfiske // Luis

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.