lördag 1 januari 2011

Välkommen till 2011!

Så, då var det klart för en ny säsong, den gamla med namnet 2010, kan vi lägga bak om oss och se fram emot ett nytt spännande fiskeår. Jag hoppas du fick ett fint avslut och att du kommer att få en bra start på nya året.
Jag hade själv en hyfsad avslutning på 2010 med lite fina gäddor, men jag kunde ha haft 2 stora Abborrar också under det sista passet, men dem släppte mina beten och det ska vi titta lite på under årets första inlägg. Vad som hände, var att jag flyttade ett spö och efter en timme, kom det lite pip från larmet och spötoppen knyckte kraftigt och sedan drogs linan ut snabbt. Väl framme vid spöet, har fisken släppt betet och är borta, jag lade ner betet igen, som var en liten smal Id och hoppades att den skulle komma tillbaka.
En timme senare sker samma sak igen på ett annat spö i närheten och fisken släpper igen betet, som denna gång var en liten Mört. Att det var Abborre, som var framme, syns här på bilden. Inga bitmärken med tänder, som gäddan ger, utan halva betet är avfjällad och inga tandmärken. Abborren har varit framme och känd att allt inte stod rätt till, varefter den spottade ut betet.
Små betesfiskar som dessa Mörtar är det bästa, du kan använda dem döda eller levande och levande är, helt klart det bästa betet. Abborren huggar alltid sitt byte framifrån och det gäller att ha antingen, mindre trekrokar eller en enkelkrok i betets munn.
Nu fiskade vi gädda med 2 - krokstackel och 6:ans trekrokar, denna dag och det var lite väl mycket för dem två större Abborrarna, som var framme, denna dag. Abborren hugger oftast lite senare på dagen, dem flesta jag har fått på mete från isen, har nappat efter klockan 13.00.
Ibland kommer Abborren tillbaka och hugger igen och det kan vara en fördel att sitta vid spöet och ge mothugg, direkt det går iväg eller prova i hålet med en balanspirk och ett kraftigare pimpelspö, jag ska prova båda dessa metoder, nästa gång jag är på sjön igen.

Det finns vissa svårigheter med att skaffa livebaits och framför allt när det gäller att få tag i en bra storlek. Dem sista vi fick tag i, var mört som var mellan 8 - 12 cm och visst ger dem gädda, men jag vill ha beten, som ligger på 18 -25 cm, men det är svårt.
Stora feta Sillar är väldigt bra beten för gäddan året om och främst, när vattnet är kallt, dessa beten är lite lättare att få tag på och tyvärr är det många, som inte använder dem och det kan vara till din fördel.
Montera dina krokar som vanligt och häng dem under isen ca 30 cm från bottnen eller sätt översta kroken i stjärtspolen och den nedersta kroken i sidan på Sillen och lägg den på bottnen. Stick lite hål i skinnet med en knivspets, så sprider doften sig snabbare och gäddan är inte sen att hitta just din Sill.


En som både fick ett fint slut på gamla året och har fattat Sillens effektivitet, är Filip Rahmquist. Här ses han med sin fina gädda, som togs på Sill från isen. Gäddan var 108 cm lång och vägde 10,3 kilo, den gav Filip en 10 minuters fight, han sent ska glömma med flera långa rusningar.
En sådan här bild värmer mitt gamla hjärta! Här har vi en ung kille, som har ställd lite frågor och jag har svarad honom på bästa sätt, han tar till vara på svaren och jag får sedan en bild med en fin fisk. Det känns nästa lika bra, som att fånga dem själv! Du kommer att få flera stora gäddor Filip och du kan ta av dig pannlampan, vi går mot ljusare tider ;-) Stort grattis Filip, nu väntar jag bara på nästa bild!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.