torsdag 13 januari 2011

Lite nytt från Pikelaboratoriet.

Jag har fått flera frågor om jag har panik efter att fånga en 10 kilos gädda från isen, svaret ligger någonstans mellan nej och njaa! Nej, för att jag vet den kommer och njaa, för att det vore roligt att pumpa upp en sådan fisk, nu var det verkar svårt med all snö på isen och lyckas jag med det, så kommer det nog en till, när snön försvinner och det blir ljusare under isen. Sen blir dem bara tyngre allt eftersom dem äter och dem blir romstina och jo större jo bättre eller hur?Kan detta vara lösningen? Ett reflexmärke på tacklet, placerad var det inte är i vägen? Dessa reflexer tar upp ganska mycket ljus och ger en del blänk, som borde dra till sig gäddans uppmärksamhet.
Sen kan vi skotta lite runt hålen, så det kommer ner lite mera ljus, vi måste bara prova detta. Polaren Pär var inne på reflextejp och det är nog också bra, sen var jag inne på att använda olika sprängmedel! Jag har faktiskt en gedigen utbildning inom Ammunitionsröjning, minor, splitterbombs mm, som jag sysslade med i det danska försvaret och sedan på denna sida av sundet i Revingehed.
Så vill det sig illa, kanske vi ska dra fram lite stubintråd och lite TNT och då kommer ljuset väldigt fort, vattnets yta ökar och man ser ganska snabbt beståndet av gädda ;-D. Pär var även inne på att använda kraftiga ficklampor över hålen - Bräcka den du Bengt!

Skämt åtsido! Lite färggranna plastremsor kan vara bra med en lite större Abborre på tacklet, det lär ingen gädda missa och det ska provas, så fort som bara möjligt. Jag vet att flera använder detta till andra rovfiskar, som typ Laken och en del använder det för att locka fram gäddan till betesfisken. Så sammanlagt har vi en hel del som ska provas och jag kan inte föreställa mig att allt är odugligt nere i mörkret.
Jag tror på mäskning av en del hål och jag tror på diverse remsor med livebaits och jag vet att deadbaits med Ming Oil och min egen Mainlineblandning kommer, att ge fisk inom kort och sen har vi kvar dem andra sakerna, som färgade beten mm, så det kör vi på, tills snön minskar och ljuset kommer fram igen.

Den wire som jag använder mest är denna Middy Tec - Core i 20 lb. Det är en väldig mjuk 7 trådig wire, som har ett braidaktigt hölje runt dem 7 tråderna, Tec - Corewiren går att knuta som en vanlig lina och den är väldigt stark, inga större tendenser till att kinka sig och smidig som typ en 0,40 mm lina.
Den finns i 15, 20 och 25 lb och kommer på 5 meters spolar, ett perfekt material för Gädda, Gös, Abborre, Mal och Ål, just dem sistnämnda arterna, på grund av wirens mjukhet och sanslösa nötningstålighet.


Här har vi Pär med sin senaste slips! Den är för smal och för kort min vän och snart ska Brother Luis fiska eller spränga upp en som passar dig! Jag kan inte din storlek, men en slips i längden 135 cm och 66 cm i omkrets skulle nog passa dig bättre, dock i samma färg, det skulle bli snyggt till mössan din! Skulle denna slips vara för stor, kan du stoppa ner den i byxorna!
Jag märkte nu, att vi har glömt bort lilla Bengt ni vet, vad ska vi ha honom till? Jo, han kan vara chaffis, han kan skotta runt vara hål, rensa våra hål, vara fotobitch, pulkadragare, kaffetant och slipsknytare. Sen är det så skönt, när han ber mig om att fara åt helvete, det gör jag gärna, men jag kan inte vägen ditt, än!



Allt detta shit och lull - lull, kan vi spara till senare, när snön minskar eller på sin höjd, använda dem få soliga dagar, som kanske kommer under den lilla istid, vi har kvar. Så länge det ligger ett tjockt lager med snö på isen, är det Abborrar intraslade i folie och halva oranga soppsäckar som gäller och spannvis med doftmedel, allt från deodorant till fishyflavours och vidare till Dieselolja och Ming Oil.
3 flaskar Hugo Boss per hål räcker hela dagen och med ett fat diesel per hål klarar man ungefär en veckas fiske, se upp med överdosseringen! Sen är det bara att slå röva i sätet och njuta av Bengt som sliter ont med resten - Vem får den finaste slipsen denna vinter Pär? Hur får Bengt med sig snöslungan dit?Hugo Boss?..................hm, ja, varför inte? Kärringen har en rosa flaska med namnet Oil of Ulay ståendes i badrummet.........Jag återkommer!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.