tisdag 18 januari 2011

Nya leksaker och över 70 000 besökare!

Jag pratade nyss med Päronpungen som är ute på isen i dag och fiskar, det är jo snyggt och här sitter man hemma och funderar på vilken av väggarna, man ska börja att krypa på. Armbågen är bättre efter en Kortisonspruta och jag ska gå till jobbet i morgon och får där, ta det lite lugnt med lyftande av diverse tyngre saker.
Pär fick tag i fina betesfiskar och han berättade att det var 10 cm slask på locket, han provar ett nytt ställe och jag håller tummarna för honom så hårt jag kan. Jag blir inte förvånad, men glad om han ringer och säger: Svårare än så är det inte!Jag har fått en del förfrågningar om det går att använda flöten från isen. Visst gör det det bara dem är glidande på linan, så man får fram det rätta djupet. Fördelen med flöten är att vid fiske med stora levande beten, så hålls dem på plats och man kan ha lite lös lina mellan spötoppen och sin vippa. När väl gäddan hugger dras flötet ner och linan av vippan och man ser nappet.
En fördel kan vara vid Abborr och -Gösfiske att ha ganska tunna, långa och känsliga flöten, som typ dem du ser på bilden, dessa flöten skapar knappt något motstånd alls, för dessa lite känsliga arter och med rätt längd, syns dem i hålet från ett ganska bra avstånd och man ser om betesfisken rör sig.
Jag funderar hela tiden på mitt fiske och hur man på något sätt kan effektivisera det på ett eller annat sätt. Små Ballonger kan vara en bra grej på tunna isar, var det är svårt att få ner något i isen som står stadigt. Häng ner ditt bete på rätt djup och montera linan i pappersklipset som visad, du kan ha din lina liggande i ett larm och du hör när hugget kommer.
Under blåsiga dagar kommer Ballongen att lämna hålet och det visar dig att du har ett hugg, du kan även montera en liten Ballong på linan mellan spötoppen och hålet vid fiske med deadbaits och vindens dragande i Ballongen, överför lite rörelser till betet. Har du inga Ballonger för detta, kan du använda en större plastrosett, som ger samma verkan.

Krokar för Abborren bör vara mindre trekrokar eller större enkelkrokar som du sätter i betesfiskens mun om denna är levande. Vid fiske med dött bete kan du med en betesnål dra din tunna wire genom betet och ha kroken sittande i munnen. Trä wiren och betesnålen genom betets mun och ut vid stjärtspolen, se till att krokens spets är fri.
Krokarna här är Prologic P1 Trebles storlek 8 eller 10, Korda Wide Gape storlek 4 och den sista är en Nash Demon i storlek 4. Det gäller att ha starka, vassa krok som har ett brett gap vid fiske efter Abborren från isen och dessa klarar även em större gädda, bara du tar det lugnt.


Varför matar vi Räven? Varje gång man är ute på sjöarna, så hittar med spår efter Räven, den kommer varje natt och vittjer hålen för betesfiskarna, som man slänger bredvid hålet. Jag har inget emot Räven, men det bästa du kan göra, är att krossa betesfisken och lägga den i hålet och på det sättet mäskar du fram gäddorna.
Jag mäskar ofta med olika fiskbeten och helst innan och efter fisket, man har ibland över lite fisk och det hamnar oftast i ett par hål och det kan bara effektivisera ditt kommande fiske. Räven klarar sig alltid, den listiga rackaren.



Bengt har hållit sig undan ett tag och jag vet att han inte vill ut på isen, han vill ha vår och värme. Pär och jag har skramlat ihop lite småpengar och köpt Bengt en ny leksak, han tycker jo om Ankor, så denna passar honom bra.
Nu kan han jaga Ballongarna på isen och vi kan snurra runt honom i Ankans handtag och släppa taget, när vi inte vill se honom på ett tag, det blir fint i 10 cm slask. - Kom igen Bengan, va fan är det mä dig! Det tar tre veckor och en semester innan det blir vår igen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.