torsdag 20 januari 2011

Sväljer Gäddan dina krokar?

Jag är ingen präst, tack gode Gud för det! Men jag ska predika våra fiskars välbefinnande till mina dödsdagar! Jag är rent ut sagt förbannad över hur en del sköter sitt fiske och fisken, ta en titt på youtube och kolla själva, man tror fanimig inte att det är sant!
Det är slakt, misshandel, allt klubbas, ingen matta, svalda krokar mm, en del filmer är rena blodbadet och dessa personer kallar sig sportfiskare! Sen finns det till och med redskapshandlare som har en del av dessa filmer på sina hemsidor, vad ger det för budskap till ungdomarna som kommer in i fiskets värld? Vad ger det för budskap till nollan som redan inte sköter sig? Jo, att det är godkänd att göra så!
Tittar man sen på olika karpvideos, så är saken en helt annan, men även där kan det bli bättre! Jag blir så jävla pist off av detta och jag hoppas att alla som läser detta tar sig i kragen och rannsaker sitt fiske, det är glädjande nog många som sköter sig och lär ut hur man hanterar sin fångst och det är otroligt glädjande och ett väldigt bra alternativ som flera borde göra.Jag får massvis av mejl från en massa av ungdomar kring detta med att det är problem med att gäddan sväljer ner deras beten och jag har fått en del mejl från folk som fiskar Lake som har samma problem och man undra här om Kebab - riggen kan vara ett alternativ? Laken är som bekant en Torskfisk och dessa brukar klämma ner allt dem bara hittar och det är ett problem som dem flesta vet om.
Jag tror att en Kebab kan vara en lösning i och med krokens placering är längre bak och en bit från själva betet. Jag har inte fiskat Lake på många år, men Malen har samma tendenser till att svälja ner väldigt stora beten snabbt och här har jag märkt att en hair - rigg, ger dels bättre krokning, krokfäste och dem sväljer inte ner betet så långt med detta sätt att montera sina beten.
Dem flesta rovfiskarna har stora munnar i förhållande till sin kropp och dem är inga finsmakare precis, är dem hungriga, så glider betet ner snabbt. Det hela handlar om att ha rätt indikation och ha koll på spöna, samt snabbt kroka fisken, inget annat och det kommer jag till.

Allt som inte fiskas med elektroniska nappalarm skall man ha koll på hela tiden och jag menar verkligen hela tiden! Ena sekunden står flötet i ytan och nästa sekund är det borta, ser du inte att det försvinner, så har du ingen aning om, när gäddan tog ditt bete, ej heller hur långt den har gått med ditt bete.
Den kan redan ha svalt dina krokar och du har stora problem framför dig, du kanske får avliva fisken på grund av dem skader den fick för att du inte var tillräckligt uppmärksam under ditt fiske.

Vid fiske med deadbaits händer det väldigt ofta att gäddan tar betet och sväljer det på plats, på bilden till vänster ser du hur detta går till. Två pip på larmet och mitt ledgerfloat lade sig på ytan och gäddan börjar direkt, på plats, att vända betesfisken och sen glider denna ner i svaljet. Ser du detta skall du kroka direkt, vänta inte tills gäddan simmar vidare, då är det för sent!
På bilden till höger, ser du en krok som sitter på gränsen till, vad en gädda klarar av och den går att få ut genom att klippa sönder kroken. Hur många av er klipper sönder era krokar? Hur många av er, har den rätta avbitartången för detta? Än en gång rannsaka dig och ditt fiske!


Vid allt fiske gäller det att få en så snabb indikation på ett napp, som bara är möjligt och elektroniska nappalarm är det bästa du kan skaffa dig, men det räcker inte, dina synliga indikatorer måste ställas in perfekt, så minsta indikation på att en fisk har tagit ditt bete, visas direkt.
En drop - off indikator skall sitta direkt under rullen och helst vid lintrissan på rullens bygel, indikatorn skall vara förtyngd, så den sjunker ner, om fisken går mot dig och den skall ramla av linan, om fisken går från dig. Det börjar bli fler och fler som börjar använda nappalarm ute på isarna och det är glädjande att se och höra.
Med både vippa och ett nappalarm minska risken för att du ska missa ett fäll eller ett hugg, under ditt isfiske, vilket kan hända. Hur jag ställer upp dessa grejor, ser du på bilden och gäddan kan ta mitt bete och sen tar larmet över. Räcker detta? Svar nej! Du måste så snabbt som möjligt dit med mattan och kroka gäddan, du ska inte dricka ur kaffet först eller röka färdigt, man måste kroka så snabbt som möjligt i dessa lägen.



Du kan kroka din gädda, så snart du går ut med linan, du kan missa fisken, men då rör det sig oftast om en mindre fisk och det gör inget. En större gädda har med sitt stora gap, betet i munnen och den kommer att krokas i käkvinklen, var du får ett bra krokfäste, den andra kroken brukar ligga lös inuti gäddans munn.
Så går flötet ner och du ser att linan dras ut, kroka! Ramlar din Drop - off indikator av linan och fisken tar lina, Kroka! Fallar samma indikator ner, lossna linan från clipset och veva tills du känner gäddan och kroka direkt, vänta aldrig!
Det finns en del andra aspekter i vårt fiske: Man använder åt helvete för stora krokar och dessa ger skador, oavsett om gäddan är stor eller liten. Man använder ibland så stora betesfiskar att man inte vet, när man ska kroka gäddan och resultatet blir att man väntar för länge och gäddan har svalt rubbet.
Man kan i nödfall använda en liten smidig huggkrok, OM man behöver det, men man skall inte använda den som man ser på en del filmer, var man sätter huggkroken rak i gäddans kropp. Gaffa gäddan försiktigt längst ut under underkäken, ingen annanstans!
Tänk er tanken, att ALLA redskapshandlare i vårt avlånga land inte hade Angelkrokar och Gäddsaxar till salu, det må vara en gammal kultur, men dessa redskap är vedervärdiga! Varför tar man och klubbar allt man får? Gäddan är snart en hotad art i många vattendrag! Hur länge ska dem så kallade "yrkesfiskare" får lägga nät? Vad gör kustbevakningen? Hur länge till, ska semestrande personer från andra länder, få rensa våra vatten på gädda? Fisken rensas på plats och frysas ner och sen fraktas dem hem och säljs i hemlandet! Vad gör vår regering för att stävja detta? Inte ett skit, men turister vill dem ha till Sverige och man skyltar med ren natur och fina fiskevatten på alla turistinformationer? Något stämmer inte i denna politik.
Vad vi sportfiskare kan göra, är att ha koll på våra spön, införa Catch and Realease, mattor och gällgrepp överallt, mindre krokar, använda mattor vid allt vårt fiske, behandla fisken på ett skonsamt sätt och lära ut detta till andra i större omfång, än vad som redan sker. Sen tycker jag nog att vi ska vara på dem rötäggen, som inte sköter sig.
Jag vet att det finns läsare här på bloggen som tycker både det ena och det andra och det får stå för dem, jag personligen lever för att fiska, jag fiskar inte för att leva! Jag kanske tar hem ett par fiskar om året till matbordet, men det är oftast fiskar, som jag inte har kunnat sätta tillbaka på grund av en eller annan skada. Kom gärna med era egna synpunkter kring detta och helst via mejlen eller under kommentarerna.




6 kommentarer:

  1. Mycket bra! Skulle alla tänka som dig så skulle fisket bli bra mycket bättre på några år, det är jag övertygad om. Tänk bara alla 10-plussare som diverse söndagsfiskare gaffar i magen och bonkar för att ta hem och skryta, ta kort istället och använd matta. Sen det här med krokar som sitter "för djupt", enligt mig så ska det väldigt väldigt mycket till för att en gädda ska krokas för djupt. Är man två (vilket man alltid ska vara för fiskens skull)och har en bra och lång tång så är går det alltid att få loss en krok hur djupt den än sitter, med undantaget att den sitter hela vägen ner i magen men det har jag aldrig varit med om.

    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Tack Henrik! Jah, det skulle vara betydligt lättare att dels vara Gädda och dels att få fina fiskar som gäddfiskare. Vi får se vad framtiden visar, någon högre instans borde kunna göra lite i kampen mot det svineri som pågår. Nu ska jag tillbaka till mejlboxen, den brinnar snart upp ;-) Skitfiske på dig och lycke till med din nya blogg, den såg fin ut och jag ska ha en koll på den. // Luis

    SvaraRadera
  3. Här i Munksjöns fiskevårdsområde har det nyligen införts fiskekort (gratis att hämta ut men bra för att få ut reglerna till fiskare) och minimi/maximi-vikt på gädda.
    Allt över 80 cm ska tillbaks. Även maximimått på abborre och en fredning av Gösen.

    Det är skitbra och man får ju hoppas att fler fiskevårdsområden följer efter för att få tillbaks de större rovfiskexemplaren.

    SvaraRadera
  4. Det är ett väldigt bra alternativ, kanon! försök att få till en fångstkvot, så blir det ännu bättre fiske i framtiden. Det finns jo en risk att det bara blir stora gäddor och andra rovfiskar om man bara tar hem många mindre exemplarer av dessa. Kanibalismen tar sin del också och snart är det bara stora kvar och det håller inte i längden. Men ett stort steg framåt är det ni har fått fram, helt klart och det är bara att önska att flera fäljer efter.

    SvaraRadera
  5. Jag skulle vilja veta hur din underbara Makrillfrestelse ser ut i botten hur sitter den fast?

    SvaraRadera
  6. Jag använder ett större hairstops eller en liten bit från en tandpetare. Detta håller fiskköttet/fileén på plats.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.