fredag 21 januari 2011

Gör din egen Drop - off indikator.

Det blev bra fart på er under gårdagen och jag har fått många sunda repliker på gårdagens inlägg och jag svarar er alla i mån av tid. Vi är likatänkande och det är skönt att höra och det kommer många bra och sunda idéer och många av er har bra lösningar på det mesta. Allt detta skulle mycket väl kunna fungera, men det är upp till vattenägare, arrendatorer, fiskeklubbar, och fiskevårdsområden att börja införa regler, flera fisketillsynsmän o s v.
Längre upp i systemet kanske man kan börja prata om någon form av lagstiftning och man kan skapa en viss press genom namninsamlingar mm. Jag fick en del frågor kring mina Drop - off indikatorer och hur man gör dem, det finns med tidigare på bloggen, men jag tar det snabbt en gång till och det är bara att följa det steg för steg.På vänstra bild ser du hur den ser ut, när den är klar. Jag gör den med leadcorelina utan blykärnan, men du kan ha en vanlig stark och rötsäker lina eller en glasfiberpinne. Med en lina tar dem ingen större plats.
På bilden till höger, ser du vad du behöver för att gör din Drop - off indikator och det är följande: Leadcore, ett kulbly eller eggsinker på 15 gram, ett beteslås, hairneedle, en splicing needle, ett lineclips, en knappnål, en Ping - pongboll i orange färg och två bufferbeads, senare tillkommer en tändare och snabblim.
Kapa av 50 cm leadcorelina och ta ut blykärnan, splica fast beteslåset i ena änden av leadcorelinan. Värm ett genomgående hål i pingisbollen, trä på ena bufferbeaden, blyet, pingisbollen, nästa bufferbeads på leadcoren i nämnd följd och splica fast ditt lineclips. Båda skarvarna vid beteslåset och vid lineclipset ska limmas med snabblim.

Nu drar du ner ena bufferbeaden över lineclipset och låser fast detta med en droppe snabblim, du ser på högre bild, hur jag menar och nu är denna del stel och trasselfritt.
Mina lineclips är modifierade Fox Ballclips, men du kan göra fina clips av en hårnål och ett par 5 mm beads.


Därefter drar du ner pingisbollen, blyet och den andra bufferbeads, så det ligger tight mot bufferbeaden som redan sitter över lineclipset och nu ska allt detta fixeras med snabblimm, så det sitter fast och inte delar på sig, se första bilden i inlägget!
På högre bild ser du hur din nya Drop - off indikator skall sitta under rullen och så nära den öppna byglen som möjligt. OBS! För att få leadcorelinan genom pingisbollen använder du din hairneedle som gör denna procedur betydligt lättare.



Denna Drop - off indikator är enkel att göra själv och den tar ingen större plats, passa på och göra det antal du behöver. Denna indikator glider lätt på linan vid ett drop - back och linclipset är enkelt att ställa in för din lintjocklek, så det släpper lätt om gäddan går från dig i nappet.
15 gram bly är lagom för stillastående vatten, du kan om du önskar, ha mera eller tillsätta mera bly under blåsiga dagar. Jag tycker inte det behövs, sitter indikatoren där den ska och linan är stram till ditt bete, så blir det inga falska napp. Själva montaget på den bakre banksticks är att jag hakar fast beteslåset i en liten ring som sitter på mina banksticks, fastsatt med ett buntband.
Du har nu en indikator som verkligen visar dig allt och dina gäddor sitter ytligt, men bra krokade, om bara du är uppmärksam hela tiden och krokar direkt nappet kommer. Lycka till med tillverkningen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.