Efter 15 år börjar jag nog bli lite vårdslös och en och annan skråma kan uppstå! Skryt åt sidan, vad jag rekommendera dig, är att vårda dina grejor, genom att hålla dem rena och välservade inför varje ny säsong och när det behövs. Rullar samlar en massa smuts, dy, damm mm och dem behöver en genomgång en gång om året och så här enkelt är det.Alla rullar till gäddmete får blodstänk, fjäll, slem mm, karprullar likaså och sen ska vi inte bara prata om spodrullen, som snabbt blir rena rama bakteriebomben. Börja med att skölja av rullen i ljummigt vatten, där släpper mycket skit och sen tvättar du rullen med vanlig tvål och en mjuk borste till den är ren.
Därefter låter du den torka och torka av den för kalkbeläggningar, använd en tandborste till dem svåra ställen och en tvättsvamp till dem stora ytorna. Öppna aldrig rullen om den inte är sönder, den har redan smörjning inlagt.
Olja med silicone är det absolut bästa du kan använda och jag har använd Abu´s under många år. Ge din backspärrsknapp en liten droppe och låt det krypa in ordentligt innan du torkar ren.
Vevknoppen ska också ha en droppe olja och sen vevar du in oljan till den kommer ut vid själva handtaget och torkar rent. På alla rullar var du kan fälla veven vid en knapptryckning som på denna Daiwa bör du ge fjädern en liten droppe olja också.
Jag använder endast rullfett från Shimano, detta blåa fettet kryper in i alla hörn och vrån och det är en av dem bästa rullfettar som har gjords, den innehåller en liten del grafit som gör att det aldrig sliper även om det skulle bli torrt för fett.
Spolaxeln ska ha fett där spolaxlen går upp och ner i rullen och där spolen ska rotera under hård press, kleta inte på för mycket det blir bara gäggigt. Denna typen av fett gör inte rullen trög under minusgrader, vilket vi ofta får uppleva under vårt gäddfiske och en del karpfiske.
Fett behövs på flera ställen på din rulle. På spolen kan du lägga lite fett runt ringen som håller ihop bromsskivorna, där handtaget viks ska du ha fett och i lagren var din vevaxel går genom rullen, här ska du fylla upp runt lagren på båda sidorna av rullen.
Nu är det klart och är du smart så byter du lina efter denna service och får genom allt vevande in fett och oljor i alla rörliga delar. Ge gärna byglens fästen en droppe olja med, så slippper att dessa eller bygelfjädrana kan rosta eller att det bildas korrision på mässingdelarna.
Ge dina lite vård, det förtjänar dem, dagens kvalitetsrullar är inte billiga. Klara du inte av detta själv, så lämna in dem på service eller passa på när rulldoktorn är i stan! Vill du gå genom dina spö, kan du gå in på min karpblogg oc se hur du går tillväga med det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.