onsdag 10 mars 2010

Så gör ni era gäddflöten!

Ni är många som undra hur man gör sina egna flöten för gäddmetet och jag har nog haft uppe detta förut på bloggen, men vi tar det en sista gång och sen får ni leta upp det. Jag får flera frågor om saker som jag redan har haft uppe och jag får be er om att leta lite på bloggen först. Jag försöker att ha med det mesta och täcka alla områden, så kolla först innan ni ställer era frågor. Jag gör alla mina flöten för livebaits av Balsaträ, det är lättarbetad och har en väldigt bra flytkraft, den flöten jag använder till bottenmetet gör jag av furustavar eller tunna elrör och änderna försluts med små balsabitar.
En genomgående tub på dem glidande flöten och en del av mina flöten har ett lakande i botten, detta lekande fästs genom att jag borrar ett liten hål och trycker in lekandet som sedan låsas fast med en liten bit mässingstråd som går genom lekandets översta ögla.
Allt limmas med 2 - komponents Epoxy limm och alla flöten målas först och lackas sedan med flera lager båtfernissa.
Här ser du hur mina flöten blir, ett flöte behöver inte vara världens snyggaste. Det har två uppgifter och det är att hålla uppe ditt bete och vara väl synligt för dig under alla rådande väderförhållanden. Snyggaste flötet är det som sakta dras ner under ytan!
Jag gör mina flöten för bottenmetet i olika längder och använder dem korta under vindstilla dagar och de långa när det går vågor.

Så här monterar jag mina flöten, det nedersta floatstopp hindrar flötet att komma i kontakt med mitt bly eller blyhagel, vilket har en förmåga att skada flötets ytskickt under kastandet.
Haken gör att jag snabbt kan byta flöte under fiskets gång och även ta bort flötet innan hemresan.


Du kan göra en trollingbomm av en örontops, klipp bort sjäva vadden på dem och värm dem med en tändare och böj dem i ca 45 grader som visad på bilden. Montera en safelink på mitten av bommen och montera en bit shrinktube eller gummislang i ena änden och se till att denna bit sitter fast.
Nu kan du trolla med vilket flöte du vill och du behöver inte längre köpa dem dyra trollingflöten för att trolla efter gädda. Använd dina vanliga flöten som har ett lekande i botten eller koppla ihop ditt flöte med genomgående tub till bommen genom att trycka fast gummislangen över tuben på ditt glidande flöte.



Dagens flöten är dyra eller om du gör dem själv, så vill man skydda dem för yttre påverkan och det bästa sättet är en kragtig styv plasttub som denna. Denna går att köpa hos dem flesta redskapshandlare eller så köper du en bit stuprör och fixar ett par lock. Bitar från gamla spötuber går också bra att använda som skydd.
Du behöver Balsastav i rätt dimension, elrör 12 mm, furustaven 10 eller 12 mm, kniv för att tälja formen, en såg, en rasp för att forma dem och lite sandpapper för att få en bra finish.
Epoxylim, tunna tuber, lekanden, mässingstråd, färg till flöteskroppen, signalfärg till flötets topp, borrmaskin och borr och en hink med bårfernissa och pensel.
Sen är det bara att börja, ta ett köpt flöte och använd det som mal, sen kan du ökar tjockleken och längden efter eget önskemål. Gör ett bra gäng med flöten, så du har ett litet föråd att ta ifrån. Det tar lite tid att göra dem med torkning och allt, men det är värd besväret och du sparar en massa pengar genom att göra dina flöten själv och du får dem som du vill ha dem.




1 kommentar:

  1. Perfekt! Precis vad jag har letat efter. Tycker att det här med flöten är en djungel. Segelflöte, glidande flöte, flöten som ser ut som tandpetare...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.