tisdag 9 mars 2010

Lite svar på era frågor.

Mycket frågor kommer och jag gör nästan allt för att besvara dem så gott jag kan antingen här på bloggen eller via mejlen. Jag harvar genom alla och det kan ta lite tid, men svar får ni, så småningom!En av många frågor är vad man kan använda till sina wiretackle och mitt svar blir kanske lite tråkigt. Allt som glimmer och blänkar, spinnere, spinnerblades, kulor, pärlor, små blänken o s v. Mitt senaste tillskott var ett gäng sommaröronhängen som min dotter fick i en såkallad tjejtidning och som hon tyckte var gräsligt fula.
10 stycken i dessa färger och med ett par svatra streck med en tuschpenna som funkar dem till mina tackel. Rensa ut i frugans smyckeskrin, men fråga först! Annars kanske din gäddmetepremiär blir förskjuten ett par månader!
Jag har själv en fråga och det är vart dem stora blyhaglen från Darts i Malmö tog vägen? Jag hittar dem inte längre i mina närmaste butiker.
Vikterna var på 5 eller om det var 7 gram och dem var kanonbra för både flötmetet och för bottenmetet. Lagom vikt att strama upp sin lina mot utan att fkytta på den döda fisken, någon som vet?

Ännu en drain Pike från England, nu kan dem fiska i dem flesta av dessa små kanalar och själva sitter vi här med med mer än 40 cm is och ugglar! Jag får även frågor om hur litet ett vattendrag kan vara för att det ska kunna finnas gäddor. Mitt svar på den fråga är att om du har en liten smal bäck någonstans i din närhet som har lite höljor eller hålor med hyfsad djup, så finns det säkert gäddor där.
Fåglarna sprider den kläckte rommen och på så vis sprids fiskarna ut och finns det bara
tillräckligt med föda så växer dessa gäddor. Dessa små bäckar och små dammar hamnar i skymundan och fisken lever ett fritt liv utan fiskare och det kan finnas stor fisk, större än du någonsin hade trott.


Håll alltid ett vaket öga på ditt flötmete, det tar mindre än en sekund och flötet är borta och ser du inte det, så har du ingen aning om hur länge gäddan har gått runt med ditt bete.
Spöna med larmen kan du höra och se, men flötemetet som inte är larmat måste du ha koll på hela tiden! Det tar inte många sekunder för en gädda att svälja även stora betesfiskar när dem väl är hungriga och en djup krokning ställer bara till besvär för dig och än mera för gäddan, så var med hela tiden.
Gäddan är ingen självmordspilot, den var bara hungrig och ansvaret ligger på dig, hela vägen från det flötet försvinner under ytan tills du sätter tillbaka fisken. Glöm aldrig detta!



Kebabben verkar ha blivit väldigt populär och frågorna är många, jag fick en fråga från Jonas i Visby som undrade vad man kunde använda på kebabben. Skämtsamt svarade jag att han kunde ringa till den närmsta Pizzarian och fråga! Jonas tog mitt svar på rätt sätt och mitt svar är allt som har med fiskbitar att göra, blanda allt möjligt, Sill, Guldfiskar, Mört och ett par Scalarar fick akvariebutiken, gäddan tar detta utan tvekan!
Jag har även fått frågan om detta funkar i bräckt vatten som typ i Östersjön! Är Solen gul? Självklart fungerar det överallt, det dör småfisk dagligen i alla typer av våra vatten och gäddan hittar dem och tar dem. Gäddan är lite av en asätare och kan den slippa att spilla energi, så gör den det.
Jag använder oftast Makrillfileér direkt ur paketet, dessa är lite urvattnade, men med en pensel och lite go fiskolja, så kommer dem att bli väldigt effektiva. Dem fungera även direkt ur paketet, gäddan har ett bättre luktsinne än vi kan föreställe oss, fast den oftast jagar genom synet.
400 gram Makrillfileér kostar runt 28 kronor och det räcker till 4 spön med Kebab och får du inget första dagen låter du bara dina riggar vara ute i rumstemperatur tills nästa dag och nu ger dem fisk genom sin fina aroma, annars tror jag du är på fel plats!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.