måndag 1 mars 2010

UK Pikes och vad jag föredrar.

Höstfisket efter gädda gick bra för dem flesta av våra engelska vänner, men efter jul fick även England en släng av kylan och man noterade rekordlåga temperaturar. Dem flesta vatten frös igen och dem fick se vad en riktig vinter kan ställa till med.
Jag korrenspondera med en hel del engelskmän som fiskar både Gädda och Karp, dem har väldigt svårt att föreställa sig en svensk vinter som vi har just nu och tar sig till huvudet när man mejlar dem lite bilder från ett isfiskepass. Rodney Coldroon trotsade det kalla vädret och under ett nattpass landade han denna i vad han kallade "The worst freezing weather i´ve ever fished in"
Visst ser det kallt ut, men så här ser det ut i Sverige på många platser i slutet av oktober eller hur? Fisken togs på en hel sill 03.15 på morgonen när Rodney låg och huttrade i bivvyn.
Simon Davies fiskade i den lokala kanalen utanför Mancherster och kunde efter bara 1 timme fiska landa denna megapike på en liten Makrill. Fisken väger 18,1 kilo och Simon har fiskat mer än fem år i detta område utan att ha varit i kontakt med denna bjässe.
Det visar bara att man inte kan säga något om ett vatten, det finns alltid en surprise som kan dyka upp när man minst anar det och här är bevisat. Vilken fisk!

Jeff McInness provade med ett jerkbait i sitt lokala karpsyndikat efter att ha fått tillstånd och belöningen kom snabbt i form av denna fina fisk. Vilket jerkbait han använde vet jag inte och ingen vikt på fisken heller, men jag skulle tro att den ligger runt 9 kilo.
Han ska dock prova flera gånger efter gäddorna i dammen och då med dead och livebaits, så jag kommer nog att höra om flera fina gäddor.


Mitt eget fiske med plastbeten ger bara dessa mindre snipor, det händer väldigt sällan att jag får någon större gädda på dessa beten. För mig är metet det bästa och det passar mig och mitt lata beteende.
Jag måste lyfta på hatten för dem som kan stå hela dagarna i ända och jerka med ett bete, här snackar vi om att jobba för sina fiskar. Dem får mycket fisk i alla storlekar, men det är inget för mig och det kostar säkerligen mig mycket fisk.



Jag sitter hellre i en solig vik med spöna inom synhåll och metar mina gäddor, lugn och ro, vårens första kacklande fåglar, sen två bleep och sen går det - nja det är excitement på högsta nivå! Vid spinnfiske vet du direkt om gäddan är stor eller liten, det vet du inte när flötet försvinner eller din Drop - off ramlar av linan.
Jag har en jerkutrustning och oftas följer gäddorna bara efter betet under några kast utan hugg och jag lägger ut ett dött eller ett levande bete och hugget kommer inom 10 minuter! Gäddorna där jag fiskar är nog som riktiga män, dem vill inte haplast eller gummi, utan det ska vara naturligt : -D




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.