måndag 15 mars 2010

Kroktest, sen vår och ett par UK Pikes.

Jag var ute i går eftermiddag och provade efter Regnbåge i det fina vädret, men någon större fiskelycka fanns tyvärr inte med i bilden. Jag testade Berkleys GoldPoint Livebait Hook och ända nafset kom från en gäddsnipa på ett par kilo.
Kroken är stark och verkar kroka fisken bra fast den har ett lite konstigt utseende jämfört med vad vi är vana vid, exempelvis att hullingen sitter på ytsidan av kroken.Krokspetsen gick lätt genom gäddans överkäken var dem är som hårdast och efter att ha set vad det var för fisk blev det lite vråldrillning som visade att denna krok faktiskt håller för en hel del stora påfrestningar. Jag höll fisken hårt i hålet och krokfästet höll och krokens form likaså.
Knutna med Knotless knot blir kroken en förlängning av din lina och det ger en väldig bra direktkontakt när hugget kommer. Som du ser på bilden, så har kroken en liten konstig utformning och en vridning och jag tror att detta gör att fisken har svårt att komma från kroken när den väl är krokad.
Jag tror även att denna krok är bra för laxrom, softbaits, spinning med plastmaskar mm. Jag har testad GoldPoint i storlek 4 och 6 utan några negativa anmärkningar!

Jag hade en del väldiga försiktiga napp var lina knappt rörde sig i hålet, jag tror att det var antingen småmört eller kanske en försiktig Regnbåge. Det gick inte att kroka på dessa napp och det är nu en gång så att en fisk måste ha hela betet i munnen för att man ska kunna fästa en krok i mothugget. Så var inte fallet i går, då bogserade fisken bara betet fram och tillbaka väldigt sakta.


Här kommer en engelsk 18 lbs gädda tagen i Medway river på Spratt, en Skarpsill som fiskades död under ett drivande flöte och hugget kom som vanligt i en strömkant mot en djuphåla.
Man blir väldigt sugen på att fiska i öppet vatten, men isen i går sade något helt annat! 46 cm kvar till öppningspremiären - Hur f-n ska jag klara av denna vänta? Anyone for help?



Vi går dock mot bättre tider med riktigt gutt Pikeväder som på bilden, lagom varmt i solen och friska vindar. Det är gäddväder nummer ett på dem flesta vatten, gäddan på bilden är en 26 lbs fisk som togs ett par dagar innan julafton förra året i Themsen nästan mitt i centrala London. Titta på vilket väder man har på dem brittiska öarna jämfört med våra breddgrader, lite orättvist är det allt eller hur?
Man vi får vår del av kakan vi också, tyvärr tror jag att vinter går rakt över i sommarvärme och allt vårfiske är över på ett par veckor och det är inte så bra för vårt fiske. Det bästa är nog när det går sakta och säkert framåt med en sakta stigande temperatur, fisken får leka i lugn och ro och vi som fiskar hinner med åtminstone ett par fina fiskar innan dem har lekt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.