söndag 7 mars 2010

När ska det öppna sig?

Det är sanslöst var det går sakta i naturen, hur länge till ska denna vinter hålla mig borta från mitt älskade fiske? Man snackar om abstinensbesvär, men det börjar övergå i något helt annat symdrom, vilket vet jag inte, jag kan inte namnge detta! Det finns inte ens beskriven i böcker som beskriver sjukdomar och ända tröst jag kan finna är att jag är definitivt inte ensam om dessa plågor och ända medicinen är öppet vatten. Frostbeklädda kantar och öppet vatten i våra åar, så brukar det börja. Fisket kan vara trögt, men jag kan åtminstone blöta en lina och chansen finns alltid för en hungrig gädda ska hitta mina beten. Det där med att springa runt på isen i snö till knäna och borra eller hugga hål i 30 - 40 cm is är något jag inte finnar trevligt längre, det har blivit för mycket av den varan i år.
Jag ska lägga ett par pass i Emån en bit in i landet var jag för en del år sedan blev av med ett par fina Färnor under drillningen av dessa, båda gångerna tog Färnorna mina beten i ett bakvatten på andra sida av ån och under drillningen kom det under två tillfällen med ett par veckors mellanrum, upp en krokodil från åns djup och tog mina Färnor. Dessa var stora gäddor och jag var totalt chanslös med 0,20 lina. Jag ska ge detta en chans och se om jag kan lyckas med åtminstone en av dem om dem är kvar.
Tidig morgon och vinden i ryggen, en perfekt kombination för ett lyckat driftfiske eller att lägga ut sina beten med hjälp av en ballong. Det är två metoder som är effektiva och som ger mycket fisk, dock ska man inte glömma att gäddan ofta patruljera längs vasskanterna, så ett bete placerad ett par meter ut kan likaväl ge dig storgäddan du jagar.
Planera ditt fiske in i minsta detalj för fiske i vatten du känner till och följ denna plan hårt, men ha alltid en plan B som du kan ta till om det planerade inte fungerar. På det sättet kommer du långt och risken för att blanka minskar drastiskt, sök gäddan med flötmete och livebaits längs kanterna eller Leapfrogga med deadbaits.
Dessa metoder ger oftast snabba resultat och tillsammans med driftfiske och ballooning en oslagbar kombination på dem flesta vatten, ligg steget före gäddan hela tiden och du kommer att lyckas bättre än dem som sitter ner i stolen hela dagen.

Snärjebäcken erbjuder som dem flesta ostkuståar ett roligt och bra gäddfiske. I denna lilla å har man ett räknevärk som räkna hur många gäddor som går upp för lek under våren och man har under 4 års tid haft denna räkning. Man har även funnit att gäddor som fötts i ån återkommer till samma plats för att leka och det är väldigt intressant om det stämmer.
Kanske har gäddorna lite av samma beteende som Laxen och Havsöringen, något som återstår att se när projektet är avslutat. Man märker också en hel del fisk och det gäller Gädda och Abborren i Kalmar sund och man vill att du som fånger en märkt fisk inrapportera dina fiskar med nummer, vikt, längd, tidspunkt och fångstplats till sötvattenslaboratoriet i Drottningholm. Det ska bli väldigt intressant att få se resultatet av denna stora satsning och se vad det ger för framtiden.


Alla våra små åar hyser stor och grov gädda, vilket framgår av denna bild från just snärjebäcken. Denna lilla gädda kom lite i kläm med en större och fick sig ett nyp rakt över ryggen. Antingen kom den in på den större gäddans revir eller så var det kanabalismen som träde i kraft?
Vilket vet jag inte, men jag vet att det finns enstaka riktigt stora gäddor uppe i våra åar under rätt tid och förhållanden, det gäller för oss gäddfiskare att vara där när dem är där och är hungriga, då och bara då finns chansen för en megapike!



Denna Rapala X - rap i ljusblå färg med lite silver är ett av dem effektivaste beten du kan ha under fisket i åarna. Fiska med den runt och i stimmen med Löjor och både Gäddan och Abborren tar den stenhårt. Denna wobblare finns i 8 - och 12 cm och i ett flertal färger som jag har nämnd tidigare och det är bete nummer 1 om du ska spinnfiska.
Flötmete med mindre Mört och löjor ger också bra resultat om spinnfisket går trögt och en Mört på 200 gram eller mer är det bästa för dem stora krokodilerna i åarna. Ta reda på regler och fiskekort och håll rent efter dig, så är du alltid en välkommen och respekterad gäst i våra vatten!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.