söndag 28 mars 2010

Nash Profile Plus Shelter.

Mitt gamla 60 inch parasoll från Awnheaven klarade sig i 16 år, men allt har ett slut och med 16 år på nacken i alla väder och strapatsar som det har varit med, så finns det bara ett ord och det är kvalité! Jag måste ha tak över huvudet ibland under mitt gäddfiske och mitt sökande började efter ett liknande parasoll, men mitt letande var förgäves.

Problemet nu för tiden, är att finns inga parasoll längre på marknaden i denna storlek och man får leta bland marknadens Shelters, som egentligen är gjorda med karpfiskaren i tankarna. Så blev det och mitt val blev ett Nash Profile Plus, som jag ska recencera i dag.

Innan jag gjorde mitt val, var det flera kriterier som skulle uppfyllas, som exempel snabb uppsättning, stabilitet och rymlighet, jag hittade rätt på allt till och med priset.105 £ var priset hos Tacklebox i England och billigare blir det inte för en Nash produkt av denna kaliber och kvalité. Jag får rum och så även mina grejor till gäddmtet, en kompis får plats om vi fiskar tillsammans och skulle jag nattfiska, så finns det gott om utrymme för min säng.

I paketet ingår Shelter, stormlina till knoppen, 10 stycken 20 cm långa pegs, 2 x 26 inch banksticks och 2 x 46 inch stormpoles, 4 stycken stormcaps och carrybag.

Alla banksticks och stormpoles har en matt umbragrön färg och låsningen är cam - lock, allltså inget shiny och inga skruvor som kan tappas borteller förstöra sheltet under transport. Breden är 260 cm och höjden 130 eller 135 cm, detta går att justera.


Gröna matchande pegs, metal rings och 2 möjligheter för att ställan höjden, bra stormsides, stabil konstruktion med dubbelsydda sömmar som är 100 % vattentäta genom den dubbla tejpningen.

Jag testade med en trädgårdsslang i 2 timmar och det är torrt på insidan, jag testade även med vattentryck på ett och samma ställe under en timme och det fungerade bra, inget vatten tränger genom.


Längst fram på fronten finns det 2 stycken små kardborrebitar fastsydda, dessa är dina spöhållare under blåsiga dagar och det är en bra grej att ta till under byte av beten eller tackling av spö mm. Alla 4 stormcaps är monterade och du läser fast stormsiderna med kardborre, så du slipper trä på dessa på banksticksen.

På tal om banksticksen, så är den korta 26 " 70 cm och dessa är teleskopiska ut till 130 cm full längd. Stormsticksen är 46 " 115 cm och dem blir 210 cm helt utdragna och dem kan vara bra att ha vid fiske i strömmande vatten mm, dem korta behöver du för att hålla upp sheltret.



Här ser du hur peggarna, förvaringspåsen, stormsticks och banksticks ser ut. Allt i bra färg och en matt sträv yta på alla sticks som inte ger något blänkade sken från sig, men ger ett bra fäste i handen. Hela uppsättningen tog mig 2 minuter och då räknar jag in allt, det fungerar som efter parasolltypen och det går fort.

Efter att du har slagit upp sheltret skruvar du i en stoppskruv som låser allt och förut satt denna stoppskruv irriterande långt ner, vilket innebar att det blev väldigt lite mellanrum mellan den sovande och skruven, så är det inte längre. Du ser vad jag menar på första bilden och du ser avståndet, skruven sitter i mitten av sheltret.




Nerpackat tar Nash Profile Plus inte mycket plats och det får rum i alla holdalls och stalkerslings på marknaden. Längden är 160 cm och omkretsen blir runt 20 cm genom att du har en justerbar rem med clips som håller ihop sheltret.
Vikten på hela paketet är ca 6 kilo och du har allt i en väl tilltagen förvaringspåse med ett kraftigt bärhandtag som göratt dt ärenkelt att packa ner sheltret även om det är blött. Mitt betyg är 9 av 10 med tanke på hur många av dessa som är i bruk, kvaliteten och priset.





4 kommentarer:

  1. du har redan köpt de då lr ? vad kostade de med frakt ? jag behöver ett med =)

    SvaraRadera
  2. Yes Baby, det är färdighandlad för i år! Jag har ingen aning om frakten, jag betalade sketna 36 £ för ett paket på 21 kilo sammanlagt och det kom direkt från dörr till dörr som vanligt. Sheltret kostar 105£, jag har en katalog om du vill ha. // Luis

    SvaraRadera
  3. ja jag kan låna kartalogen o kika lite =)
    omvandla cashen i svenska :D så vet jag bättre hehe. läckebyån är isfritt nu dock mycket vatten men blir en runda dit snart tror jag .
    sugen på att ta ett metespass där nån dag ?

    SvaraRadera
  4. Any day my Son! Du får kolla kursen på £ innan du beställer därifrån, jag brukar gånga priset med 15, så bruker det täcka frakten.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.