lördag 20 mars 2010

Lite tips i väntans tider.

Jag lägger ett par tips till dig som du kanske kan behöva, det är lite om såkallade baitsavers, som gör att dina beten stannar kvar på kroken. Ett litet tips som kan vara nog så lockande för gäddan den dagen, den är trög och bara följer efter dina beten.
Så ser det ut för denna gång, det blir bättre när jag kommer åt min hårddisk igen, just nu ligger det mesta på en separat flyttbar hårddisk och jag kommer inte åt mina bilder mm.
Just är det mycket vatten på isarna och den varma sydvästvinden ligger och liper hela dagarna, det går med andra ord framåt, om än lite sakta!Jag får ofta frågan om vilken rulle man ska köpa om man satsar på begagnade rullar. Det är en svår fråga, men jag skulle helt klart försöka att få tag på dem första Shimano Aero GT 4500 som kom fram. Det måste finnas en hel del av dessa som bara ligger och dammar runt om i världen. Folk byter upp sig i tid och otid, frågan är om det är till det bättre?
Jag har haft dessa sedan 1990 och dem går som klockor fortfarande och dem har varit med om det mesta och lite till under dessa år. En baitrunner är att föredra med tanke på hur smidigt det är att ställa in linor vid bottenfisket och vid flötestrolling.
Köp dem inte på må få, utan titta och känn på rullarna först innan du bestämmer dig, alla säljer grejor i fint skick, men realiteten är en annan när du öppnar paketet!

Man ska egentligen ha sina blyhagel på wiren, men skulle det nu vara så att du absolut måste ha dem på linan av en eller annan anledning, så monterar dem på en liten bit silicontube som visad. Du skyddar din lina genom detta och dem är lätta att flytta utan att linan skadas, det blir även lättare att ta bort dem.

Små bitar av gummiband fungera väldigt bra som bait savers, en bit över krokspetsen håller din betesfisk på plats och på kroken.
Dessa hindrar inte krokningen av gäddan, men det är irriterande när flötet plötsligt stannar och förblir orörligt på grund att din betesfisk har kommit loss.
Jag använder även dessa bitar vid fiske typ sink and draw med deadbaits, ibland ramlar betesfisken av krokarna.


Lika bra eller nog lite bättre är det att använda Paljetter i olika färger som bait savers. Dessa är lite hårdare, men det hindrar inte krokningen något nämnvärt. Jag använder färgerna röd, guld och silver bland tusentals andra färger.
Dem blänker och ger lite mera reklam, jag tror till och med att dem blir en liten blank riktpunkt för gäddan att sätta in nådastöten för ditt bete.



Vid flötestrolling är det poppis att köra med propeller och olika blades framför betesfisken och det fungera kanonbra. Det finns dock dem dagarna var gäddan bara följer efter ditt bete utan att ta det och under dessa dagar kan det vara på sin plats att montera ett litet spinnerblade som hänger en bit efter eller under betesfisken du trollar med.
Det kan och vill reta upp gädda eller Gösen lite och kanske tillräckligt för att den ska hugga, jag gör dem på små bitar wire, så jag kan koppla på dem om jag anser att det behövs. Dem gångerna jag har använd detta, har det fungerad bra.
Jag kan dock inte påstå att det är något revolutionerande, men vissa dagar kan en liten ändring vara allt som behövs för ett lyckad fiske.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.