torsdag 25 mars 2010

Abborre, gällgrepp, käkgrepp och Iden kommer!

Jag fick besked i går om att jag ska få tillbaka min dator under dagen och det är jo lysande! Då kan man komma åt lite mer bilder och slippa denna bärbara saken. Kanske kan mina sista grejor också kan dyka upp i dag från England, eller är jag drabbad av SAS strejk i landet?
I dagens inlägg blir det lite om hur du kan handlanda stora fiskar, övervintrande Abborrar i Ostkuståarna och lite kring Iden som nu står och väntar på rätt temperatur för uppgång i åarna.Det finns alltid en del fisk som stannar kvar i åarnas djuphålor och övervintrar. Abborren är en av dem och det kan röra sig om ganska stora fiskar.
Denna på nästan 1,7 kilo togs för många år sedan i Ryssbyån i ett litet djupt bakvatten precis ovanför hängbron, prova på vänstre sidan 10 - 15 meter upp, sett från mynningssidan. Här står det ofta grov fisk och väntar på föda och lek, prova, så ska du få se!
Bra bete för åarnas Abborrar är som visad här Löjor, men maskar av olika slag, maggots, en liten Jigg eller en mindre Mört kan också vara rätt bete för dagen.
Abborren tar oftast sina beten framifrån och du bör kroka fast dina betesfiskar i överläppen, använd en enkelkrok i storlek 4 eller 6.

Ett stadigt gällgrepp är det bästa för större gäddor och det gör det enkelt att kroka av dem om du ska återutsätta dem direkt utan vägning. Håll gäddan i detta grepp även under fotograferingen och stödja den med den fria handen, så blir dina bilder bra och gäddan tar ingen skada.
Är du nybörjare, så finns det speciella handskar för detta om du inte vill risikera att få en lite skråma. Personligen tycker jag inte om handskar, då jag inte känner om jag håller lite fel, det känner jag direkt utan handskar ;-)


Större fiskar som dessa fornlämningar tar du i underkäken med en handske, dem små raspliknande tänderna ger ett väldigt bra grepp. Starka handledar och lite skrotlyft kan vara på sin plats om du jagar dessa djur, som kan bli upp till 3 meter långa.
Ha alltid kvinnor och barn på motsatt sida av båten innan du drar upp den över rälingen och använd alltid hjälm och benskydd!



Här en gammal bild på en Id, varför denna bild? Jo, just i dessa tider står dem utanför åarna och väntar på rätt vattentemperatur, leken står för dörren och du kan ha några roliga dagar med båda nappviliga fiskar ena dagen och svårfiskade fiska den nästa.
Jag rekommendera dig att spara en del av dem minsta, dem är kanonfina beten för riktig stora gäddor, Kalmar sunds gäddor lever på Strömming och Id, så det finns inga tveksamheter om din Id simmar mot en hungrig megagäddan. Hugget är brutalt och fighten likaså!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.