torsdag 18 mars 2010

Fler och fler fallar offer för Kebab - riggen och sen det sista i Carryallen.

Kebab - riggen har verkligen tagit gäddfiskescenen med storm, lite överallt i världen. Men vad hjälper det när vi har tjock is, jag tror mest på denna rigg under lite mera vanliga förhållanden och ljus, inte den bästa rigg för mörkt isbelagt vatten.
Våren kommer dock och då ska det köras hårt med lite Kebab här och där, jag kan kombinera lite karp och gäddmete och sen får vi se vart det bär. Mycket fiske ska det bli, den saken är säkert, man har en del att ta igen efter denna vinter.Feta och fina gäddor från alla möjliga vatten, till och med dem svåraste ger med sig, kanske är det nyhetens behag eller är det bara effektiviteten som gör sig gällande?
Jag vet effektiviteten på Kebabben i samband med mäskning, dem kommer och märkar ingen skillnad förän det är lite för sent. Men hur länge tar det innan gäddorna lär sig av sina misstag?
Ha alltid flera säckar med dig och ha alltid bara en fisk per säck, så slipper du att dem blir stressade. Jag har med mig tre stycken för en säkerhets skuld och dem ligger i Carryallen tillsammans med vågen och mina flavours och oljor.
Som tidigare nämnd så kombinerar jag ibland gädd och karpfiske och man behöver inte stoppa ner en karp till en krokodil eller hur?

Denna togs på ett Jerkbait över en mäskad plats, två spön med Kebabber gav inget denna dag. Så kan fisket också vara när det vill trilskas lite, gäddan är dock lat av sig och brukar leta efter lätta byten utan att bränna för mycket energi. Här känner man igen sig lite :-)


Sol, vind och Kebab! Exakt så hade Ian Straitts det denna dag, dagen sända hugg i ett svårfiskad vatten var gäddorna har sett det mesta bland tacklen.
Kebabben gav dock utdelning i form av denna lite slanka fisk som ändå drog ner vågen till 9 kilos sträcket. Fin posé, så ska du hålla en gädda när du tar dina bilder, men gå gärna lite närmre, så slipper du grejorna på backen.



Tackel, tackel och mer tackel! Kikare för ballooning och driftfisket med flöten. Du hittar mera om dessa metoder på bloggen om du vill prova dessa effektiva metoder.
Noteringsblocket, penna samt ett gäng Drop - offs finns alltid med under mitt gäddmete, likaså mina rig - bins med färdiga tackel. Jag har alla mina gäddtackel som jag använder på Rig - bins och reservtacklen ligger i en större box.
Jag gör väldigt sällan ett nytt tackel ute när jag fiskar, utan händer det något så byter jag bara och fiskar vidare. Tacklen gör jag hemma i värmen i lugn och ro, det sker oftast innan höstens fiske ska börja och man har det klart.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.