måndag 8 mars 2010

Ett par timmar på Regnbågsgölen, det räckte!

Jag var tvungen att få lite frisk luft i går eftermiddag och det blev en kort runda till Regnbågsgölen i det fina vädret som rådde. Nästan klarblå himmel och en strålande sol, det skulle nog hugga bra med dessa förhållanden?
Så var det inte och jag fick leta efter fisken på alla möjliga ställen, det fanns ingen nappvillig fisk på dem säkra spots! Jag provade i skuggan och var solen låg på med det var först efter 2 timmars fiske jag har lite pill på mina beten och det var troligen från Abborrar och Mört.Jag har alltid med mig färska räkor och en burk med gamla som är omfrysta flera gånger, så dem har en verklig fin arom kring sig. Båda provades, men det var bara mindre småfisk som var framme.
Här ser du snömängden efter att snön sjönk ihop och du ser istjockleken efter att allt frös ihop, det lär dröja mina vänner innan vi har öppna vatten.
En fin bit räka förvandlades snabbt till en trasig bit efter småfiskens nafsande, i ett hål lade småfisken plötsligt av och jag hade några försiktiga sidoförflyttningar av lina i hålet.
Fisken plockade försiktigt i räkan och det gick inte att kroka den, var det en Regnbåge som kunde vara så försiktig? Efter 20 minuter bytte jag tafsen till en med lite pärlor och en liten trekrok för att se om det skulle hjälpa.

Det fungerade lite bättre och nappen blev lite hårdare, men snabba och det var bara att hålla spöet stilla och vänta på att fisken skulle flytta linan i sidled som dem ofta gör. Det hände efter ett par minuter och den första fick se dagens ljus.


Strålande fight och en ganska så fin fisk med fina fenor, jo mera fenor dem har, jo bättre blir fighten på dem lätta grejorna. Det var dock svårt att styra in fisken i hålet, all snö har sjunkit ihop och nu är det bara ett par cm kvar som ligger på isen.
Detta innebär att isen är fruktansvärt tjock, jag mätte inte isen, men jag behöver att göra 37 varv på min Lazer 150 mm borr för att komme genom isen och det med nya skärstål, det lär ta sin tid innan det blir isfritt! När väl fisken är i hålet är det enkelt att leda upp dem på isen, men innan dess har dem panik.



Jag lyckades senare även att lura en på ett par Softees och min vanliga tafs i fluorocarbon, en fin liten hanne som fick gå tillbaka. Den var dåligt krokad och kroken släppte sitt fäste när fisken kom upp på isen, varför dem är så försiktiga ibland vet jag inte. Jag kan inte säga vilket väder som är bäst för dessa fiskar och likaså är det med beten, kanske likabra det, det gör det jo lite mera spännande - Denna ovishet.
Jag köpte för ett tag sedan 4 stycken små röda ismeterullar till grabben, multirullar från Kinetic med namnet Waterspeed 3000 och jag roade mig med att kolla hur dem var att kasta med och jag måste säga att jag blev väldigt förvånad över dem. Det går att kasta 5 grams spinnare med dem utan att det uppstår skatbon och dem kasta bra och långt. Så nu kan han ismeta, kasta och pimpla från isen och båt med dem, allt på ett bräde för 350 kronor.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.