lördag 6 mars 2010

Gäddan kan ibland vara svårflörtad.

Det händer inte ofta, men det finns dem dagarna var du bara har ett par bleep i dina larm och sen händer inget mera. Gäddan kan vissa dagar var svårflörtad och det finns lite du kan göra för att få den till att ta ditt bete ordentligt, så det titta vi på i dag. Här är en fin gädda från ett engelskt Regnbågsvatten och just denna typen av vatten kan vara något av det svåraste att fånga gäddan ifrån. Dem följer ofta efter Öringen och tar en eller två beten och buken är full, gäddan ställar sig och smälter maten och tar inget.
Så sker i alla vatten, men i laxförande vatten är dem såpass präglade på Öringdiet att dem knappast äter andra beten. Det är exakt så gäddan vill ha det, ta sitt bete utan att spilla någon större energi och vi vet alla att Öring är en fet fisk och gäddan växer så det knakar av denna diet. Gäddan på bilden togs på en Öring som stod 30 cm över bottnen, enlig Ryan Seaver som är den lyckliga.

Dem såkallade Drains genomkorsar hela östra England, en del är större och andra är bara grävda för bevattningssyfte. Alla dessa Drains hyser gäddor av olika kaliber och det finns en del stora fiskar som många jagar febriskt varje vinter.
Vattnet är oftast klart och djupen ligger mellan 60 cm - 2,5 meter, väldigt lite features längs kanterna, vilket gör att man oftast hittar gäddan på dem djupare partierna. Ett av dem bästa sätten att locka fram gäddan i dessa smala vattendrag som endast har en svag ström, är att använda Flavours eller oljor.
Dessa driver sakta nerströms och lockar upp gäddan från sin ståndplats, dem flesta Drainfiskare använder 1 - 2 ml flavours per betesfisk och byter bete efter 4 timmars fiske om dem inte har fått napp.
Detta får mig att fundera över vårt fiske i åarna, ska vi ha mera flavours elller olja i våra beten med tanke på den ibland hårda strömmen? Eller ska vi byta beten var annan timme och ha samma oljemängd som våra vänner i England? Lite att fundera över och testa till vårens fiske!


Jag har haft enastående resultat med Tacklebox´s Ming Oil, en superattraktor för gädda! Jag har 1 ml per fisk och det fungerar superbt i alla vatten, men jag ska kanske öka mängden? Denna olja är även bra att ha i dina boiliemixar om du är karpfiskare, den har en svag doft av rökt Lax och enligt beskrivningen kan man ha 20 - 30 ml olja per boiliemix eller 5 ml per betesfisk.
Det sistnämnda är 4 gånger mera än vad jag brukar använda, men jag kanske gör fel ooch ska öka? Jag ska testa lite olika mängder och jag återkommer med mina utvärderingar av detta senare.


Dem berömda bleepen i dina larm som jag skrev om inledningsvis kommer från gäddor som inte är hungriga, utan bara är framme och kollar läget, det kan vara nyfikenhet eller annat som driver fram detta beteende hos fisken. Hur eller hur, får du dessa knycker i din spötopp, så är det bästa du kan göra, är att knycka in ditt bete.
Ett bete som flyttar sig eller stutsar till i rätt ögonblick kommer att tas med en betydligt bättre nappindikation och gäddan drar oftast iväg med betet som under ett vanligt run och du kan kroka den efter den vanliga proceduren. Gäddfisket är inte längre bara ett fiske med ett röd/vit flöte och en påtråcklad Mört, gäddan är lika känslig som alla andra fiskar och dem hittar dina fel och lär sig väldigt fort av sina misstag.
Jag tror att detta knyckande ibland kan komma från gäddor som har varit på mattan ett flertal gånger, eller från fisk som känner efter krokar. Du kan flina, men kan du förklara för mig hur en gädda kan ta ditt bete och släppa det igen efter att ha haft det i munnen i 10 sekunder, självklart kände den krokarna eller att det var något som inte var naturligt. Det är nog samma känsla för gäddan med krokarna som när du får ett hårstrå i munnen under ditt kvällsmål.



Fiska alltid med vinden i ansiktet om du inte ska driftfiska förstås, då är det tvärtom! Gäddan ställer sig alltid med huvudet mot vindriktningen och vaktar om något skulle följa med vinden. Så fiska mot öarna var vinden ligger på, småfisken följer vinden i jakt på nerfallna insekter mm och där småfisken är, där finns gäddan!
Se till att ha bra kläder, vinden kylar ner dig snabbt om du inte har bra vindtäta kläder och en frysande fiskare fiskar dåligt och okoncentrerad - tankarna går oftast till värmen hemma och inte till fisket. Dem flesta fiskar med en snygg fräck keps på huvudet, det duger inte, en mössa av fleece ska det vara, då håller du värmen.
Tänk på att det är genom huvudet det mesta av din kroppsvärme försvinner och att börjar du frysa om fötter och händer, så spridds kylan snabbt till hela kroppen. Så en varm mössa, varma stövlar och ett par torgvantar utan fingertoppar är att rekommendera för vårens kylslagna fiske.




2 kommentarer:

  1. Vilken trevlig blogg du har! Det märks att du är en mycket erfaren fiskare och delar dessutom med dig av ditt kunnande. Har genom din blogg fått endel nya ideer och tips som jag skall prova i jakten på större predatorfiskar här uppe i norr.

    Hoppas det är okej att jag lägger din sida som länk från min.

    / Mats

    SvaraRadera
  2. Hej Mats och tack för dem fina orden, det är glädjande att kunna hjälpa andra och visst kan du länka mig vidare. Skitfiske på dig däruppe och ha det gott!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.