tisdag 16 mars 2010

E.T Traces och ny sandwich för Storgäddan.

Jag roade mig genom att köpa ett par Piketraces från E.T Tackle, mest för att se om eller hur stor skillnad det var mot mina egna. A big great NADA var vad jag hittade, det fanns inget nytt och för den delen heller inget att klaga på.
Jag har fått lite bilder från engelska vänner som har hittat på ett nytt recept för Kebabben och grov gädda, så det ska vi också titta lite närmre på i dagens inlägg. Min dator lär jag först få om två veckor och det var ett lite tråkigt besked, but that´s life!E.T Tackle´s Snaptackle for Pike är gjorda med en smidig 9 trådig wire, längden är 50 cm och dem finns med krokstorleken 4 - 6 och 8. Alla traces kommer i blisterförpackning.
Krokarna är supervassa och lagom starka, priset per tackle är 2,95£ och det blir direkt här billigare att göra dem själva, dock beroende på vilken krok du väljer. Handgjorda i UK och en mycket bra finish, samt crimpningen är väldig fin och noga gjord.
E.T Tackle´s single treble traces kommer även dem i 4 - 6 och 8. Och i blisterförpackning med en trace per förpackning. Samma wire, samma längd och samma fina finish och crimpning av wirelåsen.
Priset är för denna trace 2,25 £ och igen blir det billigare beroende på vilken krok du använder. Krokarna är Eddie Turners egna Kingsharp och lekanden kommer från Terry Eustace, så det är inget kattskit precis!

Kebab - riggen tillsammans med Mackerell and Pollock verkar ha en otrolig förmåga att dra till sig större gäddor från olika vatten. Denna sandwich har gett mycket grov senaste tider i England var det har öppnat upp sig efter den värsta vinteren i mannaminne.
Efter lite funderingar kom jag fram till att Pollock är namnet på vår svenska Sej och vi har alltså ett nytt bete att erbjuda Mrs. Esox nu till våren.


En del har det bra ställt med en yrkesfiskande broder, så mäskning med fiskbitar är inga större problem. Gäddorna trivs bra i detta överflöd av föda och det syns på dem, fisket är väldigt enkelt och lätt.
Man får flera fiskar per dag på dem mäskade platserna och blandade storlekar på fiskarna, men Makrill och Sejbitar ihop går inte av för hackor.



Det passade mig alldeles utmärkt och på vägen hem från kneget blev det en påhälsning i mataffären och lite hamstring utfördes. Nu klarar jag mig för dem första testen av dena vidunderblandning och det kommer att bli spännande och se om det är lika effektivt här som over there.
Klart att det funkar, en gädda är en gädda och dem har samma syn, näsa, lynne, och jaktinstinkt och hunger oavsett vart dem befinner sig på moder jord. Nu får det börja tina lite runt om i pölarna så jag kan börja mete lite!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.