fredag 26 mars 2010

In the air again!

Min svarta låda är fixat och nu kommer man åt lite bilder igen och det känns bra att inget gick förlorad denna gång. Senast det hände saker med min dator sket man fullständigt i att tanka över bilderna som jag begärde och 577 bilder gick åt helvete - Great fun!
Denna gång lyssnade man noga på mig! När jag öppnade mejlen fick jag en smärre chock, ni är inte dåliga på frågor och fina vitsord måste jag säga. Jag kommer att besvara alla frågorna, dock kommer det att ta sin lilla tid innan alla är behandlade.
Många frågor är kring spön till gäddmetet och jag rekommenderar er att köpa spön med 3 lb testkurva, oftast vill man inte lägga mera än en tusenlapp per spö och då blir det lite begränsad vad gäller kvalité och prestanda. Titta på Nash, JRC, Fox och Prologic här hittar du spön runt tusenlappen och dem klarar det mesta inom gäddfisket. En del av er får inte till det riktigt på slutet när ni gör Mahin knuten, det gäller att dra i båda linänderna och det ska göra sakta och samtidigt med saliv.
Bilden viser hur den färdiga knuten ska se ut och den oranga braid är din huvudlina och leadern är den svarta. Som du ser blir knuten spetsig eller konformad och glider lätt genom spöringerna under kastet.
Det är nästan fyra år sedan jag senast satsade på denna gäddas ståndplats, jag ska göra ett försök igen så snart det går och det ska bli spännande och se vad hon väger.
Senast var det en halv Sill som lurade henne och hon borde ha glömt den incidenten under årens lopp, jag chanser på Sill igen och bredvid får hon en hel Makrill. Det bästa med damer är att låta dem välja själva, det blir lugnast så!

Fisket börjar snart i våra åar och en båt är oftast ett måste för att komma åt dem heta platserna, det finns stationära fiskar i åarnas djuphålor och ett välpresenterad bete ger fisk. Utanför väntar flera arter på att gå upp för lek under våren och med tanke på den stränga vinter vi har upplevt i år, så går leken fort i år.
Passa på innan det är för sent, en hink med varierande storlek på dina livebaits, lite deadbaits och du bör kunna lura någon fin gädda eller en större Abborre.


I sjöarna kommer även gäddleken att gå fort i år, fiska i områden med vasskantar och annan växtlighet som gäddan föredrar och fiska där solen ligger på hela dagen. Får du mest hanfiskar, så gå upp i betesstorlek och kanske gör den större honan bort sig.
Det kan vara lönt att nöta på en större hona med ett stort bete, dem har annat i huvudet än att äta, men ett bete kan reta upp dem till den milda graden att dem hugger i ren ilska för att bli av med irritationsmomentet.



Jag fick denna bild av en god vän i går som var på Öland för att strosa lite och kolla läget kring Havsöringsfisket. Flera "Sportfiskare" hade samlad sin kring den lilla åns utlopp och man fiskade på för glatta livet. Det finns regler för hur nära du får fiska en åmynning, men det skiter folk i, men gnälla över att öringstammen är på tillbakagång eller att fisket har blivit sämre, det kan man.
Regelbrott och tjuvfiske sker överallt och det måste stävjas, jag vet själv hur det är i mina trakter och jag ska ta mig i kragen och ta en fiskeritillsynsmansutbildning och då ska det bli lite mera koll på läget. Man hör olika historier om hur det går till i Regnbågsvatten mm och det kommer att bli stopp för detta.
Kustbevakningen gör inget kring det olagliga nätfisket som sker i Kalmar sund och så länge föröverna kan härja fritt, så gör dem det. Det blir andra bullar om någon sattes ditt och fick ett saftigt vite att betala, då sprids ryktet snabbt och det blir lugnare och vi får tillbaka det fina fisket som sundet en gång i tiden var känd för. Det yar dock många år innan det repar sig, men något måste göras och det är på hög tid att man agerar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.