lördag 13 mars 2010

Blandade tips och är din ankarlina flytande?

Dagens inlägg blir lite av varje och jag hoppas att ni finner något av detta intressant. Det är inte lätt när man inte kommer åt dem rätta bilderna i den gamla burken. Jag ska lämna in datorn på måndag och sen är det frågan om när jag får tillbaka den, kanske går det fort, vilket jag hopppas. Jag får ta lite bilder dagligen fram tills dess att jag får tillbaka den och hitta på lite att skriva om, det har jag aldrig haft några problem med och framför allt inte inom ett så stort området som fisket nu en gång är.
Jag är överväldigad över antalet besökare jag har, detta har blivit mer populärt än jag någonsin trodde. Mitt syfte med att starta två bloggar kring mina favoritfiskar var att lära ut tips, knep, metoder mm och främst att vi ska skydda våra fiskar och handtera dem rätt och kunna återutsätta dem igen utan skador.
Detta har verkligen blivit lyckad och jag hörar varje dag era kommentarer om hur bra dessa bloggar är och jag ser på besökarantalet att det börjar bli ett par av dem mest besökta bloggar inom sportfisket som drivs privat och ideelt i landet. Det är väldigt roligt och inspirerande att stå bakom detta, att kunna lära ut lite och samtidigt få positiv feedback och bra frågor från er därute och det sprider sig till våra grannländer och det är mycket roligt.Här ifrån jobbar jag just nu och det tar lite längre tid i och med att jag inte är van vid att jobba från en bärbar dator i något större omfång, men man vänjer sig nog vid det också. Jag måste ändå öva lite, jag ska jo ha med mig den ut under helgerna var jag ligger ute och fiskar senare när isen har släppt sitt hårda grepp. Då kommer inläggen direkt från vattenkanten och färskare än så kan det inte bli.
Jag hittade en gammal ritning över hur jag har mina ankorlinor monterade. Jag fiskar oftast själv och så även från båt, detta lilla tips är bra oavsett om du är ensam eller ni är två i båten. På mina ankorlinor har jag en Karbinhake som är knuten i änden och under denna hake sitter en 80 mm Frigolitkula fastsatt mellan två överhandsknutar. Dessa knutar hållar kulan i rätt position och det hela fungerar på följande sätt:
Hur ofta sker det inte att en stor fisk går in i ankarlinan under drillning från en uppankrad båt? Är man två i båten kan den ena dra upp ankret medans den andra drillar fisken, men vad gör du om du är själv?
Använd denna metod och du kan enkelt med en hand koppla loss dig från ankarlinan och driva bort från denna och drilla din stora fisk i lugn och ro. Efter att fisken är landad är det bara att paddla tillbaka till den flytande ankarlinan och kopplar fast sig igen, detta räddar många fiskar!

Jag har tidigare varit inne på hur effektivt det är att mäska för gäddan innan du börjar med ditt fiske. Dessa skopar som numera tilverkas av dem flesta större aktörer på marknaden är bra för att mäska från land och även båt.
Skruva dem på ditt håvskaft och använd dem till hela fiskar eller fiskbitar och kasta som du kastar med ett spö, sikta lite högre än normalt och du får ut dina lockande fiskkar/bitar på långa avstånd och du slipper att kladda ner dig.
Du kan även använda dessa till dina mäskbollar var du blandar ströbröd med blodet i hinken, lite flavours och lite olja, med lite övning uppnår du faktiskt distanser med en mäskboll som du inte når med spöet och din Kebab - rigg eller 2 - krokstacklet med dina deadbaits.


I dessa tider var isen fortfarande ligger tjock på våra vatten och fiskesuget ligger bara där längs ryggraden och gnager, passa på att besöka biblioteket och leta upp lite böcker om gäddan och fisket efter denna. Jag vet att det mesta som har skrivits är lite si och så med tanke på hur det moderna gäddfisket bedrivs, men det kan finnas saker som du finner intressant och vi behöver alla lite tidsfördriv just i dessa tider. Men ha alla dina grejor i ordning först, så allt är klart den dagen dina vatten blir isfria, därefter har du tid till lite kvällsläsning.



Från det ena till det andra, jag hittade lite roliga krokar i går. Det är krokar för laxfiskar och för fiske med laxrom som bete, dessa krokar är camofärgade och har en lite lustig kurvad form och en väldigt utåt böjd krokögla.
Det som är mest i ögonfallande är att krokens hulling sitter på utsidan av kroken och inte som vanligt på insidan, jag har dock sett detta förut på en del karpkrokar som Kevin Madocks lanserade på 80 - talet genom Partridge of Reddich.
Fördelen är att kroken lättare ska penetrera och kroken ska hålla sig kvar i fiskens munn. Jag tänker testa dessa krokar i morgon under lite Regnbågsfiske med softbaits och se vad dem går för och jag ämnar att komma tillbaka med resultatet, kroken kanske är skitbra, vad vet jag?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.