söndag 5 december 2010

Varning för isarna!

Jag kan inte vänta tills i morgon med att berätta om isläget i min region! Jag har nyss varit på en runda runt en del av mina hemmavatten och det är katastrof med stort K! På alla ställen jag har provat, går min isbil genom som en kniv i ett smörpaket.
Vi har fått så pass mycket snö i regionen att det inte finns någon is, annat än 3 - 4 cm ihopfryst issörja och det håller inte. Jag gick t o m genom denna sörja på flera ställen, var den ihopfrysta snösörjan var uppe på land! det blev så med allt regnet som kom och vattnet steg.
Jag ska inte vara pessimist, men jag tror knappast att det blir bättre till nästa helg och jag vill bara varna er från att gå ut på isarna, det är livsfarligt. Tro inte att det håller för dig som har liten kroppsbyggnad, det kanske håller för dig ett tag, men sen kommer det att hända och det skall och får du inte utsätta dig för.
Det är roligt med isfiske och jag var själv sugen på lite fiske i dag, men det är inte värd att mista livet bara för att man gör en dumdristisk chansning för en fisks skuld, stanna hemma och gör något annat i väntan på hållbar is. Jag tar mina Regnbågar och gäddor senare i vinter och nu ska jag planera nästa års fiske med en god kopp varm kaffe vid min sida.

2 kommentarer:

  1. Här i Östergötland gjordes isfiskepremiären i går söndag, och här är isen 2-3 decimeter tjock, åtminstone på den sjön där vi fiskar. Lustigt att det skiljer så mycket.

    SvaraRadera
  2. Hejsan! Du, jag har en liten mätpinne i trädgården och den viser att denna landsdel som Gud glömde, har fått mellan 85 - 88 cm snö redan och den föll innan isen kom. Vi har inte en milimeter kärnis i mina trakter och allt som finns, är lite fryst issörja och över denna skorpa ligger det tonvis med snö. Jag undra hur, det kommer att bli om det inte blir riktigt kallt och kylan bränner genom snötäcket?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.