måndag 20 december 2010

Danmark lämnade Walk over....och Sverige gav upp....

Det är verkligen inte ofta att jag inte håller mitt ord, men igår var det bara för mycket av det goda. Jag var uppe under natten och fick se ett väder jag sent ska glömma. Jag kunde skymta gatulampan, men stången syntes inte av all snö som vräkte ner.
Jag lade mig igen och väckaklockan ringde vid 07.00 och om en timme skulle Bengt hämta mig. Utsikten genom köksfönstret var den samma, nej, det var ännu värre och efter en kvarts velande ringde jag Bengt och avböjde dagens fiske.
Han tog det som en man och skulle nog själv åka till Rismåla lite senare under dagen. Jag sade till frugan att snart ringer han och skriker, antingen över en fisk eller för att det inte går.Grunden till att jag drog mig ur leken, var att dels att har jag fruktansvärd ont i min högre armbåge vissa stunder, jag var på Rismåla under gårdagen och märkte att det var enormt mycket snö och att borra hål, var en ganska så smärtsam historia.
Nu kom det 20 cm snö under natten och det skulle fortsätta att snöa under hela dagen också, sen misstänker jag att man inte har satt ut fisk i höstas, som det var planerad och det hade både Bengt och jag märkt under ett par pass på isen.
Klen eller inte, jag hade verken lust eller ork och stannade hemma och gjorde lite andra roliga saker, som att frysa in döda Mörtar, trimma julgranen, så den fick plats i julgransfoten och sen hängde vi upp 3 ton julpynt och alla var glada, förutom jag.

Vid 10 - tiden ringde det på dörren och utanför stod stjärnan Bengt och lyste, han hade varit uppe vid gölen och det första han sade var: - Du gjorde helt rätt i att stanna hemma! Han hade varit uppe ett par timmar och fick pulsa fram i 60 cm snö och överallt på isen var det nu 15 cm vatten och slask.
Sen ska man veta att isen (om man nu kan kalla det is) på vissa ställen bara är 5 cm och på andra ställen är den frysta snösörjan 15 cm, så spelplanen för vår lilla landskamp, var mildt sagt oduglig och inte att lita på. Jag får en lustig känsla i kroppen, varje gång min Lazerborr går genom på 4 varv!

Med tanke på isläget och fiskbeståndet, så har vi beslutad att prova en gång till och blir det lika trögt som vanligt, så sadlar vi om och kör gädda från "isen" resten av vintern och jag lite karp då och då. Karpen finns där och vi har flera ofiskade gölar var det kan hända en del överraskningar och ett nytt tips kanske kan ge en eller flera stora pikes på isen.
Betesfisk har vi gott om, åtminstona döda och jag har en ny doft som inte går av för hackor. Vi får inrikta oss på detta och under ismetet kan man jo alltid sitta och ljuga lite och samtidigt nöta efter en och annan stor Abborre, som finns i dem flesta av dessa vatten.
Vi ska bara ha ihop ett bra gäng med bra livebaits, sen rokar det loss på annat håll. Grejorna står klara och det är bara att ladda upp pulkorna och dra ut till nästa helg. Hur vårt fiske kommer att fortskrida kommer du nog att uppleva här på bloggen och jag hoppas att vi kan visa upp en eller annan större fisk under vintern.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.