torsdag 9 december 2010

Det blir kallare, men ska det bli hållbart till helgen?

Jag börjar snart krypa på väggerna, jag vill ut och jag hoppas att det håller tills helgen som kommer. Något ska vi nog hitta på Slynan och jag, vi måste ha frisk luft och en firre, annars vet i f.. vad som händer? På andra ställen i landet verkar isen hålla, men här är det inte något bra läge än, men kanske? Vi fick helt enkelt inte den kyla som behövdes för att bilda lite kärnis, utan en massa snö i stället. Så är det och vi får ta det som det är.Ska man tro på en del säger om vissa fågelarter mm, så kommer det at bli en väldigt lång vinter med sträng kyla. Det får antingen frysa på rejält, så det går att fiska eller så kan det försvinna, så man kan svänga lite spö i öppet vatten. Jag är inställd på isfisket, ett roligt och ofta givande fiske som man kan bedriva efter flera arter.
Här en bild från förra vintern. Det hade jo varit bra om jag hade hunnit ställa in djupet innan snipan tog min Mört. Snyltare finns det gott om och tiggare kan inte välja!

Jag har alltid laddad för levende beten och det är samma visa i år, dem kommer på fredag och det vore inte helt fel om isen höll för lite fiske. Den kommer med tiden att hålla, jag vill bara ut dra lite fisk, det var ett tag sedan nu.


Det är alltid lika spännande dem första gångerna man är på isen, man ser spötoppen gungar och linan far runt i hållet och 2 sekunder senare piper larmet.
Du tar upp spöet och drar ut lite lina, tankarna i ditt huvud, ska den vara stor, liten eller enorm, gäddan som nyss tog ditt livebait? Visst fan är det spännande och roligt!



Hur länge ska det dröja i år innan första gäddan nappar? Vem ska få den första av Bengt och mig? Vem av oss ska ta den största gäddan från isen? Allt detta får du svar på, så snart isen håller för vårt fiske.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.