söndag 19 december 2010

Segt som bara den, men vi ger oss inte!

Gårdagens fiske på Rismåla göl blev ingen höjdare, ett enda napp från en Regnbåge och det släppte efter en minut och sen var det över för denna gång. Snön som vräkte ner för ett par dagar sen och det som kom i natt gör det rent ut sagt skittråkigt att vara ute och det främjer jo inte fisket, snarare tvärtom, det är besvärligt att ta sig fram. Jag hade med ett av dem nya pimpelspöna och mitt gamla, mest för att jämföra dem. Mitt gamla är et Ron Thomson Ice Fishing Pimple Lux medium som är 60 cm långt och har en splicad topp, samt ett varmt korkhandtag. Spöet har 3 ringer + topp och har en otrolig känsla och goda drillningsegenskaper och slidingring som rullfäste.
Det nya är ett Kinetic Lokka Solid Fixed medium och det är också 60 cm långt, men är en hel glasfiberklinga och har ett fast rullfäste och foamhandtag. Spöet har 2 ringer + topp. Jag provade det nya spöet och det har väldigt bra balans och känns bra. Spöet är styvare än mitt gamla och passar nog bäst för större blänken och balanspirkar, lite kortare handtag hade varit önskvärd för fiske med en liten haspelrulle.
Jag ska prova spöet med en liten multirulle innan jag fimpar av det ett par centimeter i bakänden. Mycket mera kan jag inte säga om spöet just nu, jag måste få fisk på det innan jag kan säga mera, spöet koster 119 kronor och det är det helt klart värd.

Jag provade på flera ställen mellan 10 och 14, men det kändes fullständigt meningslöst att fiska i dag. Det blir en runda till i morgon på gölen och kommer det inte fisk på isen, så kanske mina misstankar fallar på plats och det viser sig att man inte satte ut fisk i höstas. Jag hoppas verkligen jag har fel, pimpelfiske är ett roligt tidsfördriv i väntan på våren.

Min första Mört på räka, lite förvånadsvärd att den fastande på en 6:ans krok, jag sparade den till framtidens gäddfiske. Jag träffade Per "Pastejen" i Rismåla och vi pratade lite skit om allt och ingenting, han hade varit ute tidigt på morgonen och fått en liten Regnbåge på 750 gram och det var enda fisken för hans del.
Jag fick ett tips om ett gäddvatten som jag definitivt ska prova nu i vinter, det är lite för bra för att låta bli och vi kommer nog tillbaka till detta senare när fisket påbörjas. Det dök även upp lite andra bra informationer och det var en väldigt trevlig kille att träffa.


Jag gick över hela badplatsområdet och passade på att lägga ner lite pellets och boilies med tanke på mitt karpfiske som jag ska prova från isen lite senare efter nyår. Efter badplatsen fortsatte jag vidare ner i norra delen av gölen och utanför T - bryggan som brukar vara en säker plats.
Det ville sig inte denna dag, men jag lyckades med konststycket att borra rakt i bryggan och som tur var hamnade borren mellan skruvar och spik och skärpan klarade sig. Snön som kom hade tryckt ner denna flytbrygga och isen hade sen lagt sig över bryggan och där borrade jag!



Bengt som ses sittandes här och jag ska ut under dagen och jag hoppas att det kan bli ett bättre väder och framför allt ett bättre fiske för oss båda. Kanske får jag ha med två ankor till honom för att hålla humöret uppe?
Han skall bara ha en Regnbåge i dag och jag om någon hoppas att han hittar den. Jag återkommer med lite hur dagen gick senare och kanske vi får med en fin fisk av något slag?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.