onsdag 29 december 2010

Gör dina 2 - krokstackel till gäddan själv!

Självgjord är välgjord sägs det, och så är det nog! Jag har fått flera mejl, var man har varit inne i olika butiker för att köpa färdiga 2 - krokstackel för gädda mm. I dem flesta fallen, har man inga och för att sälja lite grejor, har man påduttad kunden, en för kort vanlig kasttafs och sedan såld lite trekrokar och förklarad för kunderna, att man bara monterar trekroken i haken på den korta kasttafsen!
Det går inte! Och det har man sanneligen fått uppleva och hur det har gått för gäddorna vet i hundan? Vad som händer/hände i dem flesta fallen, är att i hugget eller under vändningen/drillningen, öppnar gäddan haken med sina tänder eller käkar och sen går gäddan med kroken och man får upp en tafs, med en uträttad hake eller beteslås.
Jag blir lätt vansinnig över hur man tänker, både som fiskare och som säljare, detta måste upphöra! Jag ska här visa er hur ett 2 - krokstackel ska se ut och det bästa ni kan göra, är att göra dem själva genom, att knuta fast krokarna med en Knotless Knot.Avståndet mellan krokarna beror på storleken på dina betesfiskar, men ett avstånd mellan säg 8 - 12 cm, brukar fungerar till dem flesta beten, som du kommer över.
Wirematerialet, här är från engelska Middy, men det går med Drennans materialer också. Krokarna är dem, som jag visade er i gårdagens inlägg.
Här ett lagom stort avstånd mellan krokarna för en vanlig betesfisk. En krok i munngipan och den andra precis, var ryggfenan börjar och du kan kroka direkt, när gäddan går från dig.
Gör dina tackel 50 cm långa, så är du på den säkra sidan och gäddan får aldrig din huvudlina i munnen, om den skulle börja att rulla runt under drillningen.

Så här ser en bra Knotless knot ut, när den är färdig och den håller till 120 procent! Hur du gör dessa knuter och hur du knuter fast den översta kroken, finns på annan plats på bloggen och jag ber dig om att leta lite. Hela beskrivningen finns och med lite övning blir det enkelt för dig att göra dina egna starka och säkra gäddtafsar.


Som du kanske ser på knuten här, så händer följande: Jo mer du drar, desto mer dras knuten åt, men den går aldrig sönder eller glider och det är bra att ha med sig under stunden, den stora gör sina försök till frihet. Dock kan det hända att dem kan rätta dina krokar, om du inte kan ge lina under fighten, dem stunder var det behövs.



Vad fibbla Pelle Pastej med här? Har han ett supertackel för gädda? Nej, det finns inga supertackel för gäddan! Men du kan montera olika saker, som lockar till sig gäddan som typ propellrar och smileblades mm, och du kan se till att dina tackel är starka och att dem håller för dina stora fiskar.
Köp inte färdiga kasttafsar och lösa trekrokar, det håller inte för påfrestningarna och haken kommer med all säkerhet att öppna sig för eller senare under drillningen och som alla vet så, träder Satans lag i kraft och det sker självklart, när denstora hugger!
Snart är det dags för ett gäddpass med Pelle Pastej och slyna från Trekånten, hur fan det kommer att gå vet nog bara han däruppe. Jag vet bara att jag ska börja lite lätt med en tia och sen blir det kaffesörplande för min del tills, den stora kommer.
Jag slapp att arbeta i morgon och har nu 11 dagar framför mig på isarna och det känns jo inte helt fel, slynan har fått en jourtjänst under en helg och det kan han ha. Jag ska vara den första som ska tetas med honom per lellefon, när den ena efter den andra, hittar mina nya tackel.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.