onsdag 22 december 2010

Nu du Bengt, ska dem få åka......!

Jag kan inte direkt påstå att det var ett nöje att cykla till jobbet idag klockan 05.30 och att säga att jag blev svettig vore en stor lögn! Jag kunde väl framme konstantera att det lilla bihanget man nu en gång äger, var som 2 hekto inåtvänd saltkött och benen kändes först vid 07.30!
Fy satan säger jag bara! 22,4 på temperametern, det är lite väl kallt för en sydlänning som mig i ett par tunna arbetsbyxor! Nu är dock allt upptinad och funktionsdugligt igen och vi kan börja att blogga lite. Den gode Tomten Bengt slängde in lite gammalt skit till mig, ja, det var hans egna ord, inte mina! En del har ni redan sett och efter en koll hos Pålisen, så var det ingen som saknade dessa grejor och jag och familjen, kunde andas lättad ut.
Det fanns med ett par haspelspö som Bengt, med sin lite osammanhängande mototrik, hade kortad ner topparna på och ett av dem kom under min behandling i går eftermiddag och du ser slutresultatet här med rulle och allt.
Rullen, en Okuma Nitryx X - 150 LX är för Jerkfiske och det fanns bara ett fel på den och det var frikopplingmekanismen, jo för fan också att linan lade sig lite dåligt på spolen. Dessa två skavankar rättade jag till med motorsågen, ett spett, lite danska svordomar.
Med lite rengöring, olja och fett, så går rullen som en klocka igen och den nya 0,40 mm, linan ligger perfa på spolen. Bra gång, superstopp och bra broms, gör att jag ska ha den till ismetet.

Blue whippings med lite silvertippings ger ett sobert utseende på den grafitgråa klingan och det hela blev ganska snyggt efter en rengöring och en lackning. Spöet kapades på rätt ställe och underdelen fimpades på rätt ställe.
Därefter kördes klinga genom handtagsdelen bakifrån och jag fick en holk en liten bit ovanför handtaget. Allt limmades med Araldit och det sitter som berg nu, ringerna klarar nog både braids och mono, men det blir mono för mitt fiske på isen.


Här syns holken och omedelbart ser den lite skröplig ut, men jag lyftar 4 liter vatten i en hink med spöet, så det ska nog hålla för en snipa eller två innan det går av.
Foamdelarna i varje änden av korkhandtaget fick en svart färg, som bryter av det hela på ett snyggt sätt.



Här ses det färdiga spöet med sin delning. Bra tryck och kanske lite tungt på grund av dubbla klingor i handtagsdelen, men det gör inget, jag ska inte stå med det i handen. Jag har dock numera ett kraftigt ismetespö, ett kort Jerkspö och skulle Öresund frysa till, så har jag ett väldigt bra pilkspö och rulle för det fiske också.
Vad ville jag säga med detta? Jo, släng inte grejor, du kan göra om! Bengt kommer att vilja ha tillbaka det igen och det ska han få för 4200 kronor prutat, och klart. Ger detta spö ingen stor gädda i vinter, ska jag värma rumpan hans med spöet! Åh va gott!
22,4 grader kallt och det lär nog krypa ner dit igen i natt, så är det och vi kan inte göra ett skit åt det där med vädret och det är nog bra. Människan har en förmåga att ge sig på vissa saker och ställa till det för sig, men där går vi bet än så länge!
Det borde göra isarna lite bättre och starkare till kommande fisken, men och jag skriver men, det ska eller kan komma ytterligare 50 - 60 cm under juldagarna och det är bara att än en gång konstantera att jag bor på helt fel ställe under vintern.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.