tisdag 21 december 2010

Delar du ut tillräckligt med reklam?

Brr! Det var kyligt att hämta morgontidningen i dag! 14,7 grader kallt blev det i natt och det passar mig ganska så bra, nu kanske kylan går genom det tjocka snötäcket lite och skapar en lite mer säker is till helgen? Jag vill att du blir reklamutdelare genom att följa dagens inlägg och dess tips, jag vet inte hur det ser ut runt om i landet. Här ser det inte klokt ut med all snö!
En del har fått lite snö och bra isar, men i min region har snön vräkt ner och det skedde innan den rätta kylan, kunde skapa en säker kärnis. Hur eller hur, så är det väldigt mörkt under isen på de Smålänska vatten och det gör, att vi bör skapa lite mer reklam runt våra beten.Gäddan och andra rovfiskar är inte blinda, långt därifrån och dem besitter en bra hörsel genom sidolinjens små kanaler. En levande betesfisk ger en viss reklam genom sina rörelser och det uppfattar en hungrig rovfisk snabbt. Du kan dock höja reklamet ett snäpp genom att använda olika saker på dina 2 - krokstackel eller om du använder enkelkrok till Abborren och Laken. På djup ner till 3 meter använder jag dem vanliga propeller och smileblades, som går att köpa i handlen och jag använder även spinnerblad och hela spinnare, för att locka fram olika rovfiskar och det fungera väldigt bra. Jag montera spinarbladen med en lite hake och sätter fast dem, antingen en bit upp på wiretafsen eller i haken, som förbinder min huvudlina och wiretafsen.

Hela spinnare utan krok använder jag som du ser här på bilden. Du kan köpa billiga spinnare i nästan varje varuhus numera och 80 % av dem spinner inte under invevningen vid vanligt fiske och det är dessa billiga spinnare, som du ska använda för ditt ismete.
Dem ska inte spinna runt som vanligt, utan bara ge en del ljud och blänk från sig och det uppfattar rovfisken snabbt nere i mörkret under isen. Tråden i dessa spinnare är starkare än ditt tafsmaterial och det är bara att klippa av kroken och montera spinnarkroppen mellan dina wiretafsar, som visad på bilden.

För djupare vatten använder jag ofta skeden från teskedar eller mindre matskedar och det blir fina lockskedar, som drar till sig rovfiskens uppmärksamhet, genom blänken dem avger från betesfiskens rörelser.
Du monterar dem antingen mellan dina wiretafsar som visad tidigare eller sätter fast dem med en hake i wiretafsen lekande. Dels så har du en vikt som håller nere din betesfisk och dels gör dessa skedar mycket reklam som drar fram rovfisken från ganska långt håll och väl framme tar den ditt bete.


Skedar av olika slag hittar du lite överallt i handlen. Köp så billiga du kan hitta och kapa av skaften med en Bågfil, skeden går till drag, pimpelblänke för Regnbåge, locksked för olika rovfiskar och skaftet kan du använda för spinnfiske efter olika arter som, Abborre, Gädda, Öring och Näbbgädda senare.
Dem fungera även för Röding och Abborrpimpel på djupare vatten, dem rostar aldrig, då dem är gjorda av rostfritt stål och vad du ser på bilden, kostade mig 29 kronor på ÖoB och billigare blir det inte med 2,50 per drag/locksked eller?



Det var lite tips för dig som sitter på isen till helgen, testa dessa tips och du ska få se att det blir lite mer fart i grejorna. Själv ska jag ut till helgen, min armbåge har fått en Kortisonspruta igår och det känns betydligt bättre och till helgen är det nog helt okay igen, hoppas jag.
Jag har i dagarna planerad vilka vatten jag ska ge mig på med Bengt, det är ett par mindre vatten och en lite större sjö, alla vatten med bra potential för den berömda 10 kilos gäddan och det finns även en del större Abborrar, som man kan nöta efter med en balanspirk i väntan på att en angelvippa börjar flädra och larmet tjuter.
Pulkan fylldes till bredden med grejor och det mesta är klart för en drabbning med gäddan till helgen och det får gärna vara en större fisk som hälser på! Tyvärr har vi inga livebaits, men det går med deadbaits och lite flavours också, sen ska jag fiska med minst ett spö var jag gör en stor fet Makrillkebab. Sen har jag en ny flavour, som jag ska testa och märker inte gäddorna denna doft, så vet jag verkligen inte vad som behövs! Sen kan man alltid lirka upp lite abborrar med ett tävlingsspö och det kan också fungera, om dem vill ha enbart livebaits. Lite angelvippor och extra kulbly, tar Bengt med sig från Kalmar och sen kör vi!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.