torsdag 16 december 2010

Bengt är under foten ......lalalala!

Jag ringde Bengt igår kväll från jobbet och ställde frågan om fiske till helgen! Slynans svar blev att det skulle handlas på lördagen och just nu var han på gång med att lägga in golv! Han är under foten hemma, så är det bara.
Vi beslöt att han skulle mjuka upp de vackra lite och jag skulle höra av mig lite senare under kvällen, vilket jag gjorde. Nu hade han mot all förväntan fått tillstånd att komma ut och han hade även köpt sig ett nytt pimpelspö för Regnbågarna. Vad var det för nytta med det, det finns inga bågar kvar på söndagen, när han ska få komma ut, det ska jag se till.Jag tror lite mera på isarna nu efter veckans kyla och nu vågar man ge sig ut ensam, så på lördag ska jag prova med två ismeten efter gädda. Ett blir med ett livebaits och ett tackel med ett par spinnerblades, det brukar skapa tillräkligt med reklam för att en Pike ska bli sugen på att hugga. Det andra spöet blir troligen ett deadbait i form av en hel Makrill, som jag ska lägga på en plats var jag har haft en ohygglig stor gädda på och som tyvärr rättade mina krokar på väg under en stubbe eller ett träd. Den grisen ser jag gärna på isen denna vinter!
Jag såg en annan stor gädda jaga småfisk, när jag metade karp i slutet av november och den skulle sitta fint den med. Det går att ha ett spö på varje plats, det är inte längre mellan platserna att jag hinner med att springa ditt innan några av dessa fiskar sväljer betet, OM det nu behager att någon av dem att hugga.
Ingen av dessa två gäddor är några snipor som denna på bilden, dessa två gäddor lever uteslutande av gölens Regnbågar och de växer snabbt på den feta dieten, dem får i sig. Att fånga dessa gäddor är inte lätt, dem har sina huggperioder precis som alla andra, men det är troligen längre mellan dessa perioder i och med att dem tar större betesfiskar och sen bara står stilla och smälter födan.
Visst tar dem en och annan Mört också, men dem vet vilket som ger mest mat, utan att förbruka energi i någon större omfång. Det gäller med andra ord att komma i rätt stund, rätt dag och vara på rätt plats, med rätt bete och det är inte det lättaste. Men kanske det sker denna vinter, kanske redan den kommande helgen, vi får se.
Under tiden dessa två spön fiskar, ska jag fäkta lite med pimpelspöet och se om det går att lura en Regnbåge. Kanske skulle man mäska på båda platserna under fredagen med lite fiskbitar, det kan kanske hjälpa till lite, om inte annat så får kräftorna en tidig jultallrik.
På söndagen kommer Bengt med ett strålande humör och nya spöet, men jag ska nog se till att han kommer ner på jorden igen och självklart ska jag ha med Ankan så han blir go och fin igen, den kommer fram efter min fjärde båge!

3 kommentarer:

  1. Hej! hur många spö får man ha i rismåla?
    De jag har frågat har inte haft en aning!
    har du någon koll på det?
    Mvh Pär.

    SvaraRadera
  2. 1 för regnbåge och medlemmar med årskort får har 3 spön för gäddfiske.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.