torsdag 8 april 2010

Vad händer på gäddfiskefronten, är det ingen som får något?

Det verkar vara stendött med fångstrapporter var jag än kollar, är det så trögt eller mörkar man sina fiskar? Alla jag pratar med säger samma sak, fisket är trögt och dem är inte i farten än.
Man har hotat med en värmebölja nästa vecka, men det tror jag på när den kommer, inte före. Men kommer den går det fort och det gäller att hänga på, för den trevande leken jag har sett kommer att snabbt vara överstökat för detta året om det kommer värme.Jag har sett att en del har sina gäddtackel i stiff - rig pouches för karpriggar och det är ingen bra lösning. Man gör dem efter dessa pouches längd och dem bliver för korta, man har även aldeles för stora krokar.
Vi fiskar gädda, inte vithaj! Använd en rig - bin som visad på bilden och ha en uppsättning med tackel som är 50 cm långa och med olika krokstorlekar typ storlek 8 - 6 och 4. Med dessa täcker du det mesta du kan råka ut för i ditt fiske.
En del av landet har fortfarande en hel del is kvar och för er som är på isarna kan jag rekommendera PRO - CURE Predator Gel, en suverän produkt som både kan smörjas på betesfisken död eller levande, men även drag och wobblare.
Första gången jag testade denna produkt var det under Regnbågsfiske och det slutade med en större gädda som nöp mina 3 Softees som var dippade i denna super gel.

Världens mest omtalade gädda? Lothar Louis med sin gädda som föddes upp i en mindre damm tills den var tillräckligt stor för att var en rekordfisk. Rätt eller fel?


Nybro kommun har satt upp dessa hundbajspåsar runt en del av våra vatten, påsarna är gjorda av majs och är miljövänliga. Det finns dock två problem, varför använder hundfolket dem inte och efter 2 dagar var hela kittet sönderslaget och förstört. Jag kan inte riktigt få in i min tjocka skalle varför allt ska slås sönder, allt som är löst ska slängas i vattnet o s v.
Ungdomarna är så tuffa när dem är ett gäng, lite typ Hyänor på savannen, men ensamma har dem väldigt lätt til tåror. Kalla det grupptryck, utanförskap eller bara visa upp sig för varann, jag vill kalla det någon form av Psykos......att ge sig på skyltar, blomrabatter mm. Dem växer dock upp och får betala skatt dem också och då slutar dem.



Avslutningsvis en fet engelsk 13 kilos gädda från en mindre å, den största av 4 stycken 9 kilos fiskar som landades samma dag. Kan engelskmännen få fisk nu, så kan vi också! Ut och fiska med er, när som kommer det att lossna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.